Friday, December 08, 2006

Svar på kommentarer om hög puls

Tack för omtanken gott folk! Jag har dock koll på mina zoner och när jag säger att inte många pass kommer gå över 155 betyder det att den mesta tiden ligger pulsen betydligt lägre än så. 140-150 är mitt "vanligaste" pulsintervall. Jag tycker det är en härlig känsla att det går fortare och fortare trots låg puls :) Dock ser jag det lite som overkill att vara stenhård och konsekvent vägra låta pulsen gå upp ens korta stunder. Jag tänker ju inte gå upp för backar om jag säger så ...

5 comments:

Anonymous said...

Förstod nästan att det var så du menade... ville nog bara få in en "point"...

"Dock ser jag det lite som overkill att vara stenhård och konsekvent vägra låta pulsen gå upp ens korta stunder."

jag är nog mer av en tok-slav under pulsklockan... Har jag en puls jag ska ligga på så ser jag till att göra det... 3gånger varje dag lägger jag ut mattan, vänder mig mot polars högkvarter i finlad och ber... (MEN ska tillläggas att jag satsar på sprint/olympisk-triathlon... och då ligger jag inte ute på sjukt långa pass och det kan knappast va lika lätt/kul att hålla sig på rätt puls under så lång tid som krävs vid träning för de längre disstanserna)

Lycka till med träningen!

Anonymous said...

Ja, det är en bra "point" att få in då det är relativt vanligt att man kör på för hög intensitet. Jag gjorde själv det i början men inser nu det kloka i att köra lugnt. Skönt också att inte köra skiten ur sif varje pass :)

Anonymous said...

Hej Micke!

Vad är din maxpuls?

När du kör efter pulsklockan, kör du tex 5km löpning då eller kan du beskriva ditt upplägg?

Mvh En glad amatör.

/Roger

Anonymous said...

Min maxpuls är 197 och jag kör alltid efter en viss puls, oavsett sträcka. Jag har mina pass indelade fyra zoner kan man säga: easy, steady, moderate och hard. Dessa zoner tar man fram utifrån sina pulsvärden. Hör av dig om du vill veta mer!

Anonymous said...

...please where can I buy a unicorn?