Tuesday, September 03, 2013

Inför Ironman Wales



Det skulle ju vara lätt att nu skriva ett inlägg om min dåliga träning inför en Ironman på en av de tuffaste banorna men faktum är att jag är nöjd. Jag har tränat så mycket jag kunnat utan att rucka alltför mycket på övriga bitar i mitt liv. Framför allt har sista veckorna varit helt OK. Jag har inte tränat så mycket, inte så hårt och inte så långt men jag har tränat. Gott så. Jag kommer ställa mig på startlinjen på söndag med vetskapen om att jag i alla fall är i tillräckligt bra form för att ta mig runt. Sedan får vi se hur snabbt det går.

Ironman Wales är som sagt en av de tuffaste Ironmanbanorna och det är framför allt cyklingen som sticker ut. Tydligen är cykelbanan något utöver det vanliga och bara det att banrekordet lyder på 5.04 och bara en person gjorde under 5.15 förra året säger en hel del. Det kan jämföras med både Lanzarote och Nice som också anses som tuffa men där cyklas det för det mesta på under 4.40. Ja, vi får se hur det blir. Jag gillar ju tuffa banor och ser med stor förväntan fram mot denna utmaning! Cykeln är i alla fall kittad med en riktigt pensionärskassett (12-27) så förhoppningsvis kan jag ha lite spinn i backarna :)

Jag har aldrig varit i Wales. Bara det är ju skoj. Loppet går i en stad som heter Tenby vilket ska vara en fantastisk fin liten plats längs kusten. Är vädret bara något sånär bra också blir det ju ännu trevligare. Jag slipper i alla fall gärna regn på tävlingsdagen. Jag åker med min gamla kombattant Mikael Kleberg som jag delat många trevliga idrottsminnen med.

Idag åker packningen ner i väskorna och på onsdag kväll flyger vi till Heathrow för att dagen efter åka buss (3h) till Cardiff och fortsätta med tåg (2,5h) till Tenby. Lite småbökig resa men det blir nog bra. Det hade gått att flyga till Cardiff men priset hade då blivit så högt att detta alternativ ändå känns helt OK. Tre timmar längre på buss kan man väl ta i sammanhanget.

Målsättningen med loppet är att komma runt, bli trött och att försöka ha så kul som möjligt. En oerhört trist målsättning, jag vet, men jag vill inte spekulera i tider eller placeringar alls. Det enda målet jag har uttalat i resultatväg att jag ska springa hela maran och lyckas jag med det så borde jag kunna sätta en sub4-mara men vi får se. Jag ska hur som helst gräva så djupt jag kan och försöka köra så snabbt det går. Om inte annat för att Kleberg inte ska behöva vänta allt för länge på mig i målområdet :)

Ja, vi får se om det blir någon mer uppdatering innan loppet. Antar att det finns internet även i Wales så håll utkik. Tävlingen kommer i alla fall gå att följa live på www.ironman.com > live coverage. Mitt startnummer är 903 och Kleberg har 500.

Wish me luck!



No comments: