Tuesday, August 14, 2018

Bort med mellanmjölken?


Detta är min högst personliga åsikt och det vore kul att höra hur andra tänker, både ni som också tävlar och ni som arrangerar. 

Jag gjorde min första tävling hösten 2016 och sedan dess har det blivit några stycken som glad crossfit-motionär utan ambitioner att vinna på något sätt men för att testa mig själv och för att det är roligt. För mig är tävlandet en viktig del och har alltid varit det genom livet då det någonstans ger ett kvitto och motivation till träning. Jag tänkte med detta inlägg komma med lite input på själva ”insatsen” man lägger som tävlande och själva frågan är det här om endags- eller tvådagarstävlingar. Jag har på de tävlingar jag kört provat lite olika varianter och är väl framför allt en smula ifrågasättande till den mellanvariant som ibland dyker upp för oss som är ”mitten/nedre halvan”-atleter. Alltså att man anmäler sig en tvådagarstävling men sedan får väldigt lite dag två. 

 
För mig är själva konceptet tvådagarstävling lika med ett större mål för året där det sker en satsning inför och helst kräver en viloperiod efter för att återhämta sig. På två tävlingar jag varit med på i år var det tre grenar dag ett och endast en gren dag två för oss som inte gick till final. Jag förstår att en cut är nödvändigt av både logistiska skäl men också show-mässigt då det såklart är coolt med en final för de bästa. Det är inte det jag har problem med men att bara få en gren andra dagen är helt enkelt mindre än vad jag förväntar mig när jag anmäler mig. 

Även om jag inte går till final vill jag testas rejält och jag vill ha känslan att det var typ en mångkamp, annars kan det bli så att det upplevs som att det kostar mer än det smakar. Det är en process både mentalt och fysiskt att starta igång igen och kanske ännu mer för oss med lite äldre kroppar :) Det jag menar är att när man ändå är igång så vill man ha lite mer och inte behöva packa ihop och duscha redan före lunch. Vi har också aspekten att insatsen är den samma för mig som för den som går vidare till final vad det gäller exempelvis förberedelser inför tävlingen, tidsåtgång och kostnader för anmälan/boende/mat mm.

Ett förslag är att vara tydligare med förutsättningarna i inbjudan. Det handlar mycket om förväntningar kontra utfall. Om det på förhand är tydligt och det står att alla exempelvis får tre grenar dag ett, en gren dag två och x antal går vidare och får göra två grenar till så vet man ju det redan när man anmäler sig. Men personligen skulle jag troligen inte anmäla mig i det fallet utan jag tror ni förstår vad jag önskar vid det här laget. För att summera det hela är det nog lite så att antingen vill jag ha ett rejält test över två dagar eller en mer komprimerad och intensiv endagstävling. Bort med mellanmjölken!

Med det sagt så vill jag hylla och tacka de som arrangerar tävlingar. Detta är inte menat som negativt utan förhoppningsvis konstruktivt :)

\Mikael Selvin