Saturday, February 21, 2009

Inför Öppet spår

Då börjar det bli dags att ladda på allvar inför måndag. Jag har kört så många mil jag kunnat och jag känner mig faktiskt bra förberedd. Jag hade ytterst få skidmil i benen inför denna säsong och det har verkligen varit kämpigt att lära sig denna sport. Många fall och många jobbiga stunder med blodsmak har successivt bytts ut mot kontrollerad och någorlunda avslappnad åkning. Jag har samlat på mig ungefär 38 mil och det är jag nöjd med.

Idag har jag och Kleberg (han vallade och jag var assistent) ägnat några timmar åt skidvård och jag tror vi fick till det ganska bra. Det blev några lager glidvalla toppat med högfluor och vi satsar på tejp i fästzonen. Ska bli intressant att se hur det konceptet fungerar. Det som är bra är att jag tränat med tejp i två veckor nu och det har fungerat kanon. Varför då krångla till det och ändra på det? Nu slipper jag hets och stress över vilken valla jag ska lägga på. Man har ju hört en del historier om hur det går till i vallabodarna uppe i Mora kvällen före start.

Taktiken är ju inte så mycket att orda om. Vid det här laget har jag ganska mycket erfarenhet av långlopp även om det inte varit på skidor så det ordnar sig nog. Jag tänkte lägga mig på en lagom plågsam nivå och sedan pumpa på. Jag ska ta det lite lugnt i backarna och lägga lite mer krut på flacken. Jag hoppas verkligen jag lyckas hålla bra tryck hela vägen och bli riktigt trött.

Det ska bli riktigt skoj att köra ett lopp igen och jag ser verkligen fram mot detta. Det var länge sedan jag tävlade nu och jag längtar efter den härliga känslan av total utmattning :) Mitt startnummer är 12118 och det går att följa på nätet tror jag. Annars återkommer jag måndag kväll med en snabb rapport om hur loppet gick. Nu åker vi!

3 comments:

Anonymous said...

det där gick ju fint. Gratulerar!

Anonymous said...

Bra jobbat i spåret! Hade inte gjort det bättre själv;)

Anonymous said...

Tackar för det boys. Om jag kan så kan du Fredrik!