Wednesday, April 22, 2009

Pappaledig och träningsplan

Livet är riktigt bra! Jag är hemma till 1/5 med min dotter och än så länge är hon väldigt lätthanterlig. Rutiner börjar formas och jag har till och med fått in några timmars träning mellan varven. Tänk om man kunde få vara pappaledig i ett par år nu ... :)

Jag har lagt upp en liten träningsplan kommande veckor och kort sagt blir det lite kortare, lite hårdare och mycket mer effektivt än tidigare säsonger. I år ska jag inte köra någon Ironman och därför är det lite "onödigt" att köra +4h cykel och +2h löpning regelbundet. Bättre att köra mer frekvent och sprida ut passen under veckan. Veckorna kommer se ungefär så här:

Simning: 2 pass/vecka. Bonus om jag får till mer. Nyckelpassen blir ett hårt och ett mer distansbetonat. Varje pass inleds med 500m teknikövningar och det kommer inte vara någon prestige i att klara starttider. Hellre förlänga vilan och orka simma bra än att plöja igenom längder med dålig teknik.

Cykel: 3 pass/vecka. Ganska simpelt upplägg. Ett långpass, ett intervallpass och ett medellångt med efterföljande crosslöpning. Långpassen kommer vara runt 3h och intervallerna blir av typen tröskel.

Löpning: 4 pass/vecka. Ett långpass, ett intervallpass, en crosslöpning och ett "vad-jag-känner-för-pass".

Styrka: Funktionell styrka minst en gång per vecka och sedan insprängt i passen i form av backar.

Jag kommer tävla så mycket jag kan i sommar och det får bli lite som det blir. Skulle vara kul att få in de flesta tävlingarna i cupen och vara med på båda korta mästerskapen. Sedan kör vi ju våra träningstävlingar varannan vecka och det är ju alltid skoj. Det övergripande målet med säsongen är att hålla formen någorlunda intakt och satsa på Ironman nästa år igen. Som det ser ut nu blir det triathlondebut i Borås och Göteborg i juni!

1 comment:

Patrik said...

Ser fram emot att se dig Borås den 6/6. Det blir min triathlondebut också...