Saturday, August 09, 2014

Två triathlon på tre dagar

Det hör inte till vanligheterna nu för tiden men nu har jag faktiskt kört två triathlontävlingar de senaste tre dagarna :) Det var två korta tävlingar så här kommer två korta rapporter:

Det började med vår KM-tävling i torsdags och distansen var ungefär sprint och den var högst icke kontrollmätt. Vi körde simning i Hjälmarbaden, cykel in till universitetet via Norrbyås och sedan löpning på samma bana som vi körde duathlon-KM på för några veckor sedan. För min del var förväntningarna helt enkelt att simma och springa hyfsat men samtidigt kände jag mig lite sliten efter att kommit hem från Kroatien dagen innan. Just simningen och löpningen börjar kännas helt OK men jag har knappt cyklat i år.



Hur som helst så körde jag på ganska hårt i simningen och det gick bra första varvet men sedan blev det segt på andra. Låg fyra bland killarna och femma totalt tror jag upp ur vattnet med de tre favoriterna framför. Fick till en hyfsad växling ut på cykeln och här var det bara att bita ihop. Jag visste innan att det skulle till ett mirakel om jag inte skulle bli omkörd men det dröjde inte länge innan Kent blåste förbi så att det visslade. Vid Norrbyås kom Johan Röjler förbi och jag funderade en stund på att hänga på men kände att det gick lite för fort (non-drafting) så jag fokuserade på mitt eget lopp. Däremot när Johan Lindskog kom förbi en stund senare så kände jag att måttet var rågat. Jag hade just när han körde om en liten svacka så det här var perfekt tändvätska för att trycka på lite. Jag la mig bakom med lucka och njöt av att susa fram över närkeslätten i solnedgången. Mot slutet segade han ihop lite samtidigt som Daniel kom förbi så jag tryckte på lite och gick förbi Johan igen. Med en snabb växling gick jag ut precis efter Daniel på löpningen och låg nu alltså 7:a i tävlingen. Jag sprang om Daniel ganska omgående och hoppades att han skulle släppa och efter första varvet kändes det som jag hade min 6:e plats ganska säkrad då det var ganska kört att nå de framför. Men som vanligt när man tänker så händer det grejer och vid sista vändpunkten var Daniel helt plötsligt i hasorna igen. Han gjorde det helt taktiskt rätt att rycka när det var lite för långt kvar för att spurta och jag hade inget att sätta emot så sjua i mål. Kul lopp, underbar kväll och skönt häng före och efter.

Resultat: http://www.orebroaik.se/php/liveresult.php

Eftersom KM gick OK så tog jag beslutet att också köra Hälleby som är en gammal klassiker här i Örebrotrakterna. Loppet anordnas av ett bylag och det började som en rolig grej som nu har utvecklats till att de har fått sätta en maxgräns på 150 deltagare. Inte illa! Distansen är 225m, 8,4km, 2,6km. Cyklingen sker till stor del på stig och grusväg så jag lånade en MTB dagen innan och hoppades att det skulle fungera bra. Sist jag körde (2011) hade jag en cykelcross och med minnet att det var riktigt skumpigt i utförskörningen så valde jag detta alternativ. En lite rolig grej med detta lopp är att det är intervallstart vilket inte är alltför vanligt i triathlonsammanhang men skoj!


 
Det var lite smånervöst att invänta sin start eftersom jag visste att det skulle göra ont idag och frågan var hur ont. Det är mycket en mental grej i ett sånt här kort lopp men jag var sugen och inställd på att gå max i simning och löpning men inte chansa i cyklingen. Väl i vattnet så var det inte så mycket att fundera på. 225m simning inklusive växling tog 4.14 vilket i alla fall var bland de snabbaste tiderna idag. Cyklingen gick bra och jag rullade ganska lätt ikapp en kille på crosscykel i nedförskörningen så när vi kom ut på landsvägen så höll vi sällskap sista biten in till andra växlingen. Helt klart tjänade jag någon minut där jämför med att ligga själv så tack nr 46 för det! Ut på löpningen kändes det faktiskt helt OK. Jag kunde trycka på ganska bra och bortsett från att jag lyckades vurpa inne på ett skogsparti så tycker jag löpningen gick som jag ville. Jag fick ut det jag hade i kroppen och lämnade i alla fall inte många sekunder där ute. Arrangemanget var bra och det vackra vädret och de många deltagarna ramade också in det hela så allt som allt en trevlig dag i Hälleby.  Jag kom 6:a i herrklassen vilket absolut var över förväntan så jag är supernöjd!
 
Info och resultat: www.halleby.se

No comments: