Saturday, August 16, 2014

DM 10000m i Glanshammar

Jag som är gammal friidrottare och dessutom mångkampare har ett PB i princip i alla friidrottsgrenar förutom de här lite längre löpningarna på bana. När jag höll på med friidrott ansåg jag att 1500m var långdistans så det blev aldrig av att testa men nu har jag i alla fall ett PB på 10000 bana. Känns bra :)

Loppet tog jag givetvis inte allt för allvarligt utan en rolig grej och en bra genomkörare. Dessutom kändes det bra att bidra lite med poäng till klubben i långloppscupen. Jag gissade innan att en tid runt 43min var rimligt och efter att hört att flera i heatet hade ungefär samma ambitioner så blev målsättningen att lägga kilometrarna runt 4.20 och förhoppningsvis ha lite folk att springa tillsammans med.

Vi var 22st i heatet och när startskottet gick så försökte jag vara lite passiv men i klungan var öppningsfarten väldigt låg så jag gick upp och drog trots att jag inte hade tänkt det. Tre stycken hade stuckit iväg i klart högre fart så det var inte så mycket att snacka om men sedan var det jag och jag drog ungefär fyra, fem varv innan jag klev åt sidan och släppte upp killen bakom. Vi hade nu en liten klunga som höll ett extremt jämnt tempo och vi satte klockrena kilometrar på 4.18-4.20. Fram till sju kilometer gick det lätt och vi hade nu blivit några fler i klungan så det var lite fight fram och tillbaka om placeringarna. Jag var inställd på att ta ut mig rejält men ändå fick jag en liten svacka runt 8km och blev här omsprungen av tre, fyra stycken. Sista två varven kämpade jag om en av dessa och tog in på de andra tre men hann inte ikapp. Hade jag bara bitit ihop hade jag kanske hängt med där och i så fall blivit bästa M35:a i heatet men men. Jag är nöjd ändå och med slutttiden 43.14 och 21.35 halvvägs var loppet ändå väldigt väldisponerat.

Tack Glanshammar för ett bra arrangemang.

Fullständiga resultat

No comments: