Friday, May 12, 2017

Sweden Throwdown 2017

Jag slutade på 36:e plats totalt och 12:e i M35. Jag tappade sex placeringar dag 2 och det känns logiskt då alla momenten var relativt korta, det var ingen övning i räcket och min kropp var sliten. Dessutom med wodar dag 1 som var riktigt bra för mig. Det var dock en otroligt rolig tävling överlag och jag fick flashbacks från den tiden jag höll på med mångkamp i friidrotten. En ständig balans hela tiden att vara lagom laddad, lagom uppvärmd och att ha lagom med mat i magen. Detta gav mycket erfarenhet att ta med sig i kommande tävlingar!

                                                                                                                                       
Event 1 - Hinderbana
 I mitt heat startade ca 10 personer. Jag hade rekat första delen av banan och visste att det började med en rejäl backe så jag öppnade ganska lugnt med planen att efter backen köra så hårt jag kunde. Jag hamnade sist i fältet direkt men brydde mig inte så mycket om det. Väl uppe på toppen började jag beta av en efter en då jag hade krafter att springa fort och ganska omgående var jag uppe på andra plats. De hade en station där man släpade tunga däck och en där man bar på en sandsäck upp och ner för en backe men i övrigt var det i princip bara hinder av typen "ta sig över". Jag och killen i täten höll ihop en stund men på sista delen av banan passerade jag och tryckte på så jag fick en heatseger i alla fall. Känslan var dock att jag hade fegat för mycket och hade garanterat kört hårdare om jag fått göra om det. Därför lite lätt besviken efteråt men släppte det och laddade för nästa gren. Tid: 16.59. Placering: Delad 31:a totalt (93st startande) och delad 5:a i M35 (21st startande). 

Event 2 - Clean & Jerk 
Här skulle man var 90:e sekund beta av ryck med överstöt och hela tiden ökade vikten och repetitionerna minskade. Så här såg förutsättningarna ut:

10st på 45kg
8st på  60kg
6st på 75kg
4st på 85kg
2st på 95
AMRAP på 105kg

Jag gick in i det med målet att komma upp på 75kg och i bästa fall dra någon på 85kg. Taktiken var att försöka använda tiden ganska väl på 45 och 60 och så blev det. Var till och med nära att missa tiden på 60 men det gick. Sedan fick jag upp 2st på 75 vilket är OK efter förutsättningarna. Just tyngdlyftning är ju min svaga gren men jag gillade upplägget på denna wod. Skivstängerna var laddade och var 90:e sekund gick man helt enkelt vidare till nästa station om man klarade av antalet repetitioner. Placering: 79a totalt och 18:e i M35. 

Event 3A - Roddmaskin 2000m
Perfekt gren för mig! Här var det bara att sätta sig och dra. Jag kände mig hemma och visste ganska bra hur hårt jag kan köra då jag gjort detta förut. Hittade en skön nivå på runt 1.43-fart och var nästan helt jämn hela vägen. Sparade lite på krutet eftersom vi direkt efter hade en "bonus" men sub 7 med råge är jag nöjd med! Bara någon sekund över PB och det kändes skapligt kontrollerat. Kanske i efterhand att man skulle kört utan att tänka på det efterföljande. Frågan är om det hade blivit någon skillnad om jag satsat på exempelvis sub 6.45 som jag nog klarat om jag gått all in.Tid: 6.54. Placering: 20 totalt och 6:a i M35. 


Event 3B - Roddmaskin max antal meter på en minut 
10min efter startskottet på första rodden startade detta. Jag fick alltså ungefär 3min vila och sedan var det bara att dra max en minut. På en minut är det mycket mer styrka än kondition och här visste jag att jag inte skulle prestera lika bra. Det var dock väldigt små marginaler och 10m till hade gett mig samma placering som i föregående gren. Överlag bra känsla efter rodden och jag fick ut det mesta.

Det blev 323m och en 41:a plats totalt och 10:a i M35. 

Event 4
Här körde vi några varv (max 13min) squat snatch, chest to bars - double unders - toes to bar - boxhopp. Grenen passade mig hyfsat och jag hade väl hoppats att jag i alla fall kommit förbi snatcharna på tredje varvet (4st på 60kg) men det gick inte idag. Första varvet gick OK men på andra fick jag flera snatchar bortdömda på 50kg och jag tappade tid och kraft. Och väl på 60kg hade jag knappt tid kvar och hann bara med 2 försök varav den ena dömdes bort. När jag suttit ner och sedan reste mig upp så tog jag ett steg framåt och då blev det no rep. Vet inte riktigt varför det blev bortdömt men skit samma. Så är det. Rolig gren men varade inte riktigt så länge som jag hoppats. Placering: 62 totalt och 17 i M35 

Totalt efter första dagen: 50 totalt och 10 i M35. 

Det var alltså de 20 första totalt som gick vidare in i Rx dag 2 oavsett ålder så jag fick köra med intermediate-gänget vilket jag såklart var inställd på innan. Att komma topp 20 i detta sällskap var inte att tänka på med min dåliga tyngdlyftning och min relativt korta tid i sporten :)


Dag 2  

Det var med en ganska mör känsla man började värma upp inför denna dag. Kroppen var trött men jag hade i alla fall inte ont någonstans så efter en bra uppvärmning kändes det ändå OK. Från och med nu redovisas alltså resultatet på de 69st som körde ihop med mig dag 2. 

Event 5A
Dagens första gren var 21st enhandssnatch med kettlebell (24kg), 15 goblet squat med upphopp (samma kb) och 9 boxhopp över. Tre varv har jag för mig. Ja, hur som helst så gjorde jag återigen misstaget att köra för lugnt. Detta var egentligen en gren som passade mig bra eftersom jag är stark i benen men jag blev lite "lurad" av snatcharna som var ganska tunga. Jag skulle kört snatcharna kontrollerat och sedan kört max på det andra men jag fegade. Trots det en 27:e plats totalt 10:a i M35.
  
Event 5B - thrusters 5rpm



Direkt efter skulle vi hitta vårt max 5rpm på thrusters. De ändrade från den första planen som var 1rpm vilket hade varit mer logiskt egentligen. Nu minns jag inte tiden exakt men vi hade en maxtid totalt och jag har för mig att jag hade typ 5min på mig så jag vilade och körde sedan på 60kg. I praktiken hade man bara en chans på sig för efter det var det kört på 65kg som jag provade på. Skulle känt på 65kg direkt nu i efterhand. Totalt 41:a och 13:e i M35.

Event 6 - parodi 
Den enda grenen under helgen som jag tycker var helt värdelös och inte lämplig att ha med i en tävling på denna nivå. Vi skulle alternera marklyft och wallballs i 5 varv och mellan varje varv skulle vi "gå på händer" 7,5m. Mark och wallballs är ju klockrent men grejen var att 90% av deltagarna inte kunde gå på händer så det blev massa varianter på skottkärran och liknande som enligt mig bara såg löjligt ut. Ren parodi. Dessutom väldigt svårbedömt vart man slutade och vart man skulle börja nästa gång. Varför inte haft kippade HSPU eller liknande som utslagsgivande moment mellan är för mig obegripligt. Placering 50 totalt och 14:e i M35.



Event 7 
 Viss reservation för antal reps här då jag inte hittar beskrivningen nu. Det var i alla fall rodd (12 kalorier), burpees (9st) över rodden och overhead squats (6st på 45kg) som skulle köras tre varv. Gick OK men missbedömde min förmåga igen. Blev trött av burpeesen men det andra skulle jag kört hårdare. Totalt 48:a och 15:e i M35 










Summering 
Jag slutade på 36:e plats totalt och 12:e i M35. Jag tappade 6 placeringar dag 2 och det känns logiskt då alla momenten var relativt korta, det var ingen övning i räcket och min kropp var sliten. Dessutom med wodar dag 1 som var riktigt bra för mig. Det var dock en otroligt rolig tävling överlag och jag fick flashbacks från den tiden jag höll på med mångkamp i friidrotten. En ständig balans hela tiden att vara lagom laddad, lagom uppvärmd och att ha lagom med mat i magen. Att tävla på detta sätt kräver viss erfarenhet och jag lärde mig massor under helgen som jag tar med mig. Jag missbedömde mig själv några gånger och känner att jag hade mer att ge i vissa övningar men å andra sidan hade det inte varit kul att vägga. Återigen en fråga om att hitta bra balans och det kommer bli bättre kommande tävlingar. Jag har min kondition och benstyrka som främsta vapen och kommer framöver öva mycket på tyngdlyftningen och även att bli bättre på den typen av wodar som tar 3-6 minuter.

Det var en hel del kritik runt tävlingen men det var egentligen mest logistik som jag är säker på att de löser mycket bättre nästa gång. Det enda jag har att säga är att arrangören ska fundera på om handwalk är en bra gren i andra klasser än Rx :) Överlag superbra ordnat och roliga grenar som verkligen testade oss på många sätt! Jag kommer garanterat tillbaka nästa år om tävlingen återkommer. Det var för övrigt också roligt att den skedde i kombination med sportgalan! Jag avslutar med lite bilder på Ronja som trivdes som fisken i vattnet :) 





\ Mikael Selvin








 



No comments: