Saturday, October 31, 2015

Kilsbergsleden 2015

Idag sprang jag Kilsbergsleden som är ett terränglopp här i Örebro som min klubb arrangerar och distansen är ca 14,7km. Det var faktiskt första gången jag sprang detta lopp även om jag givetvis sprungit banan på träning hundratals gånger genom åren. Tidigare har jag varit funktionär och för övrigt inte sugen att tävla så här så sent på säsongen men i år passade det perfekt. Jag är mitt inne i en uppstart av träningen och det är ju alltid roligt att springa lite lopp.  Visserligen tänkte jag ta det som en del i träningen och inte primärt som en tävling men som vanligt händer det något med nummerlapp på. 184 i snittpuls är väl ungefär 20 slag högre än vad jag hade tänkt mig ...

Inför start så snackade jag runt lite och jag var lite ambivalent i hur taktiken skulle läggas upp. Jag tänkte först hänga på gänget som siktade på 5-5.10-fart men samtidigt så är 5-fart min träningsfart så jag tänkte att det borde kunna gå lite fortare. Men jag skulle ju träna och det var lite backigt ... Jaja, det fick lösa sig när vi väl kom iväg. Plötsligt gick starten och jag var inte riktigt beredd men det var bara att börja springa. Jag hade min klocka på mig men bestämde mig innan att inte titta på den i början utan gå på känsla, hitta en lagom ansträngningsnivå och sedan kolla till den när den pep varje kilometer. Det visade sig att benen ändå var i rätt så bra slag eftersom jag från början stabiliserade mig runt 4.40 med helt kontrollerad ansträngning. Första 3km är hyfsat kuperade och jag tog det lugnt uppför för att ha lite krafter kvar på platten. Efter 4km låg jag stabilt i fältet och hade hamnat i en liten grupp med bland annat Ida från klubben och en kille som var byggd som en bodybuildare och grym på att hålla jämn fart. Han drog oss och kilometerna rullade på fint. Vi passerade halva loppet och jag kände att jag låg bra i en fart jag var nöjd med och det var skönt att det gick jämnt och fint. När vi kom i fatt en löpare som skulle passeras på ett trångt parti så råkade Ida ramla men hon var snabbt uppe på benen men det ledde till att gruppen splittrades lite och helt plötsligt låg jag först och körde på själv. Det var rätt så skönt att bara fokusera på sig själv en stund och jag höll farten och försökte hålla tekniken. Efter 11km är det en kort men brant backe som jag faktiskt unnade mig att gå uppför för att sedan trycka på igen. Här flög Ida om och jag försökte hänga på men det fanns ingen fartökning i min kropp i detta läget utan jag sprang själv resten av vägen. Precis på slutet kom också vår farthållare i fatt mig och jag gratulerade honom till ett bra lopp. Trodde han var rökt när jag passerade honom men han hade väl bara en svacka. Förutom dessa passeringar blev jag inte omsprungen av någon efter 4km. Starkt av både honom och av Ida!

Ja, här är mina kilometertider. Snudd på exemplariskt om jag får säga det själv :) Jag var trött vid målgång men återhämtade mig snabbt och känner mig inte alls sliten. Det var roligt att tävla och det var roligt att känslan var så pass bra. Tack till Örebro AIK som fick till ett bra arrangemang som vanligt!

1: 4.38
2: 4.41
3: 4.30
4: 4.38
5: 4.40
6: 4.38
7: 4.43
8: 4.52
9: 4.36
10: 4.38
11: 4.33
12: 4.42
13: 4.29
14: 4.34
15: 0,5km i 4.22-fart

Totalt: 1.07:02 = 4.38/km i snitt. Uppdaterar med placering när resultatlistan har kommit ut online.


No comments: