Saturday, November 07, 2015

Terräng-DM

Inte illa det här. Andra  helgen på raken där jag står på startlinjen i en löptävling. Det tar sig! Känslan efter förra helgens lopp var bra och jag kände inte av något i benen alls när jag satte igång med träningen igen. Jag har tränat på bra i veckan med två simpass, ett cykelpass och två löppass. Jag småtoppade lite och körde "bara" simning igår så jag kände mig faktiskt väldigt fräsch inför dagens utmaning. Distansen var 12km och banan var en slinga på två kilometer uppe i Ånnaboda, det var för övrigt i princip samma bana som användes när Örebro AIK arrangerade SM i terränglöpning 2004. Mina förväntningar på dagen var att göra ett stabilt lopp utan att chansa. Även om min form är på uppåtgående så ser jag inte höstens löptävlingar som superviktiga för min egen del utan mest som en rolig grej. Jag ville ha ett hårt men kontrollerat pass och helst vara så pigg att jag kan träna normalt i morgon igen. Värt att nämna är också att vi i klubben jagar poäng i långloppscupen och just nu ligger vi trea. Det låter kanske bra men vi har vunnit sista fyra åren och vill givetvis göra det igen. Men det är skoj att det är så jämnt mellan oss, IF Start och Östansjö SK. Hur som helst så var det helt utan press jag stod och väntade på startskottet och jag skulle få både bra träning och förhoppningsvis lite poäng till klubben.

Vädret var precis som det ska vara vid terränglöpning, blött, skitigt och jävligt. Det hade regnat hela förmiddagen så banan var riktigt sugande. När vi startade klarnade det i och för sig upp och det blev till och med lite solsken sista varven. Nästan så att jag blev besviken :) Men banan var tung och det gällde att se upp i kurvorna.

Väl igång så öppnade jag lugnt och fint och hamnade rätt så långt bak i fältet men som vanligt dröjde inte det länge innan jag kunde börja beta av en efter en. Något som jag alltid fascineras av är hur hög ansträngning många har redan efter någon kilometer i många lopp. Jag försökte hitta en bra nivå och jag tycker ändå att det flöt på rätt så bra redan från start och farten var god. Planen var en lugn öppning första två varven och sedan köra på stabilt sista fyra. Har väl inte så supermycket att säga om loppet egentligen utan det flöt på som jag hade planerat. Sprang precis som förra helgen väldigt jämnt och det brukar löna sig placeringsmässigt. Sista tre varven låg jag i rygg på Jonas Öhrn som höll lagom tempo och vi hade nöjet att passera folk hela vägen och det är ju alltid trevligt. Fredrik Hartman skrek att jag såg alldeles för pigg ut efter fyra varv och det hade han nog rätt i. Jag tog kanske inte ut mig som ska när man tävlar :)

Riktigt roligt att tävla idag och jag tyckte det var skoj med flervarvsbana. Tack Örebro AIK för ett bra arrangemang!

Mina varvtider

1: 4.29 + 4.36 = 9.05
2: 4.28 + 4.41 = 9.09
3: 4.32 + 4.39 = 9.11
4: 4.32 + 4.36 = 9.08
5: 4.33 + 4.42 = 9.15
6: 4.28 + 4.39 = 9.07

Totalt: 55.48 vilket är 4.34/km i snitt.
Placering: 9:a av 14 i M35 och 34:a av 63 totalt.
Snittpuls: 181

Jag hade lägre snittpuls idag jämfört med förra helgen och även om puls alltid är lite trubbigt så stämmer det med känslan. Kanske skulle tryckt på lite mer men vi snackar kanske någon minut. Dock så jämförde jag mig lite med några jag hade omkring mig och relativt sett gjorde jag ett bättre lopp idag än vad jag gjorde på Kilsbergsleden. Även om jag är stor och tung så gillar jag terränglöpning och är i alla fall skaplig på att hantera förändringar i fart och ansträngningsnivå. Nu är det bara köra på med träningen igen och sikta framåt! Det är roligt att träna igen och jag är sugen att höja min nivå rejält nu framöver!

Fullständiga resultat: http://orebroaik.se/arkiv/491-resultat-terrang-dm





No comments: