Monday, December 14, 2015

Lucialoppet 2015 och en liten status på träningen

Inför Lucialoppet var det väldigt spännande i långloppscupen som är en prestigefylld tillställning här i Närke. Min klubb Örebro AIK har vunnit de fyra senaste åren men i år har vi legat efter egentligen hela säsongen. Både IF Start och Östansjö har varit med i matchen och för bara tre, fyra tävlingar sedan trodde nog inte många på oss. Men vi har spurtat bra och haft bra uppslutning här på slutet så vi trodde nog att det skulle lösa sig. Vi hade 69 löpare till start  vilket är fantastiskt och vi hade även väldigt många av våra snabbaste med så det kändes som att vi skulle ta det men det blev ändå riktigt spännande att vänta in resultatet. Men vilket jubel när vi fick höra att vi tog det. Så kul!


Långt ifrån alla kom med på denna bild. Ett rejält gäng var vi.

Ja, att ställa upp för klubben och dra in något poäng eller två var den primära anledningen till att jag stod på startlinjen. Att maxa en mil är jag egentligen inte så sugen på denna tid på året och eftersom jag är inne i någon form av uppstart så var det väl egentligen inte så smart att ställa upp men så blev det i alla fall. Jag värmde upp på de hala isiga gatorna och det kändes i alla fall bra i kroppen men jag var avslappnad till det hela och kände inga som helst tidskrav. Funderade väl på runt 44min men som sagt, inga större förväntningar. Det var plusgrader (åtminstone en halv) och fint väder så jag körde i kortkort vilket naturligtvis också var lite dumt men men :)

Startskottet gick och jag körde utan klocka men det kändes lugnt och fint. Och som vanligt blev jag fascinerad över hur vissa flåsade redan på första kilometern. Det är alltid så i millopp tycker jag. Är det jag som är dålig på att ta ut mig eller öppnar väldigt många för tufft? Det kändes i alla fall riktigt bra och det kändes som att det gick skapligt fort. Ungefär vid 2,5km kom Jonas Öhrn upp och jag har bra erfarenheter av honom som farthållare så jag lade mig på hans rygg och hade det bra några kilometer. Kände en period att det drog i både baksidor och i vader men jag försökte slappna av och det försvann. Efter vändpunkten som passerades på 21.10 fick jag lite ny energi och gick upp och drog en bit och det kändes riktigt bra fram till ungefär 8km där det började dra i benen igen. Troligen var det kylan i kombination med det hala underlaget som gjorde att det inte gick att springa "som vanligt" så jag riskerade inget utan släppte av ett hack för att kunna ta mig i mål utan att riskera något. Jag tappade inte något nämnvärt utan bara drygt 10s på Jonas så det var helt OK. Kom i fatt en klubbkamrat precis på slutet som jag försökte spurta ner men han var för stark :)


Förlorade i spurten mot Dag Sandblom. Får bjuda på den :)

Jag gick i mål på 42.09 och med andra ord bra mycket bättre än vad jag trodde. Det blev också negativ split trots lite långsam avslutning. Faktum är att detta var det snabbaste milloppet jag gjort sedan 2011 så det var skoj. Jag hade en öm hälsena ett par dagar men det är lugnt nu men viss försiktighet måste jag ha framöver på framför allt snabba farter.

Fullständiga resultat
Nerikes långloppscup

Jag kommer nu fokusera på att hålla i träningen och bygga upp kontinuitet innan jag funderar på allt för mycket detaljer. Jag kommer att prioritera långpassen med klubben och ha som mål att springa tre gånger i veckan. Inga konstigheter där förutom att jag så ofta som möjligt kör kuperat och i backe. Min plan med simningen är 1-2 pass i veckan så länge jag går framåt. När jag stabiliserar mig så tar jag beslut då om jag är nöjd med den nivån eller om jag ska öka på lite. Runt 1.10 på en ironmansimning i sommar är målet med minsta möjliga träningsinsats. Det tror jag att jag kan nå "lätt" men ska jag ner på 1.05 krävs rätt så mycket mer jobb och då har jag mer att hämta på att öka i de andra grenarna. Cykling är nog det jag ligger mest efter i jämfört med "förr" så det blir lite extra fokus där. Nu i vinter kör jag 2-3 pass i veckan med mestadels lite intervaller eftersom volymen är låg. De flesta pass är under 60min.

Så det känns bra att i alla fall närma sig anständig form igen och jag är grymt motiverad att jobba på. Nu har jag inga mer tävlingar planerade förrän i vår men jag försöker få till en liten träningsstatus här om ett par månader igen.

Avslutar också med att göra lite reklam för min verksamhet MS Coaching & Konsult. Jag har både blogg och en sida på facebook. Kika gärna in där!

MS Coaching - Blogg

Och är ni sugna på att börja springa eller köra triathlon så häng på världens bästa klubb Örebro AIK!

Örebro AIK

\Mikael Selvin - en avdankad triathlet på väg uppåt :)


No comments: