Monday, May 30, 2016

Hallsta Triathlon 2016

Igår gick Hallsta triathlon av stapeln och distansen var olympisk, alltså 1500m simning, 40km cykel och 10km löpning. Min form var sådär efter att i princip vilat sedan Mallorca-lägret men suget att tävla fanns där men viktigast var att Ronja skulle få debutera som triathlet på distanserna 50m - 2,5km - 500m. Ingen lång utläggning om detta i denna blogg men kort sagt så var det en otrolig upplevelse att se henne kämpa. Tyvärr var det pissväder och kallt i vattnet så det var inte jätteroligt att simma för henne direkt men det gick till slut. Så stolt över min lilla tjej och jag tror det blir fler gånger!

Det var väldigt tight med tid mellan Ronjas och min start så det var inte direkt förberedelser i lugn och ro för min del. Tror aldrig jag gjort det så snabbt innan men å andra sidan har jag gjort det så många gånger så det löste sig hyfsat. Fick springa bort till starten och var sjukt nära att hoppa i vattnet utan att dra upp våtdräkten i ryggen men till slut låg jag och guppade vid startlinjen med de andra triathleterna.

Eftersom jag inte tagit ett enda simtag innan startskottet var taktiken att bara fokusera på att öppna lugnt och hitta tekniken. Jag ville inte ha mjölksyra utan försökte hitta en skön bekväm fart och det kändes faktiskt rikigt bra. Det flöt på fint och jag upplevde att jag höll farten hyfsat hela vägen. Ingen rekordtid men stabilt och det kändes bra när jag kom upp. Vattnet var som sagt kallt men jag lider sällan av detta så jag frös inget när jag väl kommit igång.


Växlingen ut på cykeln gick bra och cyklingen gick sådär. Första passet i år på min tempohoj och dessutom med nytt styre och ny sadel som i sista sekunden blev klart dagen innan. Jag kände att sadeln var lite fel vinklad men överlag kändes det verkligen som en ny cykel. Jättenöjd med den biten och det är alltid kungligt att köra på ny kedja med perfekt inställda växlar. Benen var dock inte superpigga idag och det gick liksom segt hela vägen. Det som var kul var att banan var så teknisk och varierande. Jag älskar sådana banor även om det inte var lika skoj i ösregn förstås. Hörde att några gått omkull vid vändningarna. Jag vurpade ju på Mallis när jag cyklade i regnet så jag var väldigt försiktig. Men de fyra varven kändes ganska snabbt avklarade och det var dags att svida om till löpdojorna.



Seg växling då jag drog på strumpor och knöt skorna. Hade inte ens snabbsnörning så jag kände mig som en riktig amatör idag. Var lite besvärligt att knyta skorna faktiskt eftersom händerna var så kalla efter cyklingen men till slut kom jag iväg. Det kändes verkligen inte bra i början. Jag var lite trött och lite kall så benen var som stockar fram till första vändpunkten men sedan vände det som tur var. Jag hade planerat att hålla jämn och fin fart men då det kändes bättre och bättre växte också hornen fram lite och jag började passera folk andra varvet. Kändes riktigt bra att springa sista 5km och det är verkligen en känsla jag tar med mig. 

 Ser ju nästan snabb ut här :)

Vi var 12st i min klass (35-39) och 58 herrar totalt. 

Simning: 27.06 6:e i klass och 19:e totalt
Cykling 1.18:53, 9:e i klass och 28:e totalt
Löpning: 46.58, 9:e i klass och 26:e totalt


Totalt: 2.35:40, 8:a i min klass och 25:a totalt

Ja, en kort summering är ju att känslan stämde med resultatet. Jag tyckte jag höll min position ganska bra under loppet och rent placeringsmässigt låg jag stabilt i fältet hela vägen. Jag ser också att simningen är relativt den bästa grenen och det är otroligt skönt då det är den jag tränar absolut minst. Att cykeln är den realtivt sämsta känns ju inte bra men jag förstår varför. Bara att mata på nu framöver. Löpningen gick ungefär som väntat men jag tar med mig den starka avslutningen. Överlag nöjd helt enkelt. Det var också kul att göra detta som en familjegrej och snacka om att det gav glädje och energi när man hör Ronja heja så att det hörs över hela området :)

Fullständiga resultat 

Status överlag
Jag hade ju tio härliga dagar på mallorca 1-10/5 där jag kände mig väldigt stark men fick också betala lite för det när jag kom hem i form av förkylning och trötthet. Blev absolut för mycket träning där nere men å andra sidan var det nästan värt det. Underbar upplevelse! Men nu är kroppen igång igen och nästa tävling blir troligen Borås där det går en halv ironman 18/6. Annars så tänkte jag försöka ha lite fokus på cykling nu några veckor så att jag får upp lite form där. Norseman närmar sig med stormsteg och det vore ju skönt att komma skapligt förberedd!



No comments: