Monday, June 20, 2016

Borås Triathlon 2016

 
Då var det dags att tävla lite igen. Jag och Esad som är en av mina adepter och en god vän satte sikte på Borås Triathlon. Det var första gången tävlingen gick på medeldistans, alltså 1900m simning, 90km cykel och 21km löpning och jag åkte ner med förhoppningen att få en genomkörare på en enligt uppgift mycket tuff bana. Vädret var mycket bättre än vad prognosen innan visat men långt ifrån vackert. Helt OK att tävla i men kanske inte så roligt för publiken. På bilden verkar vi vara ganska överens om vilket håll vi ska simma i alla fall :) 

Startskottet gick och fokus var att komma in i simningen successivt och inte dra på mig mjölksyra ut till första bojen. Det gick bra och även om det kändes segt första varvet så hade jag under 15min när jag hoppade i för varv två och det var självklart lite uppmuntrande då det var bättre än väntat. Andra varvet kändes bättre och jag hängde på en liten grupp och tappade vad jag vet inga placeringar utan snarare tvärtom. Klev upp ur vattnet klart under 30min och spurtade lite fram till tidtagningsmattan för att komma under 30 även där :) Växlingen inga konstigheter. Det var väldigt lång löpning med cykeln innan man fick hoppa på så att beslutet att springa i cykelskorna kändes helt rätt denna gång.

Att cyklingen var kuperad fick man smaka på rätt så omgående kan man säga. Första kilometrarna var uppför och det var ganska rejält också så det tog inte lång tid innan jag var uppvärmd. Det kändes ganska bra att cykla trots att jag blev omkörd av typ 20 pers första två milen men så går det när man slarvat med cykelträningen. Försökte att fokusera på mitt eget lopp och jag älskade verkligen cykelbanan. Upp och ner precis hela tiden och jag tror jag använde varenda växel på cykeln den här dagen. Positivt var också att det var en vändpunktsbana så det var lite skoj att möta folk hela tiden. Vändpunkten passerade jag på 1.35 så med cykeltiden 3.07 hade jag alltså en något negativ split. Helt OK. Sista två milen var dock väldigt sega så jag funderade lite på hur det skulle gå att springa idag när jag kom in till andra växlingen. 

Jaja, det var bara att sätta igång och springa så fick det väl visa sig hur det skulle gå. Strategin var ganska enkel och det var att första varvet skulle kännas lätt rent ansträngningsmässigt och sedan försöka öka lite successivt om det gick. Det kändes konstigt nog bra att springa redan från början. Löpbanan var platt och bestod av tre varv på blandat underlag och efter att fått lite positiv energi av alla hejarop vid varvning så kunde jag dra upp tempot lite på både varv två och sista varvet. Jag hade inte en enda svacka under löpningen och det är möjligt att jag körde lite för safe men hellre det än att vägga. Varven på 36:23, 34:57 och 34:01 visar en kanske lite väl lugn öppning men i princip helt enligt plan. 1.45:21 på löpningen är en bra tid för mig i dagsläget och framför allt är jag supernöjd med känslan.

Resultat baserat på 71st startande herrar i tävlingsklass

Simning: 29.59 33:a  
Cykel: 3.07:40 48:e
Löpning: 1.45:21 47:e
Mål: 5.26:26 47:a

För andra tävlingen i rad blir alltså simningen den relativt bästa grenen och idag var cyklingen den klart sämsta. Har egentligen inte någon mer djupgående analys än så. Det är mycket positivt att ta med sig från detta lopp och det ger absolut energi nu att ta med sig in i träningen fram till augusti då de riktiga utmaningarna kommer. Inte så svårt att konstatera vart fokus bör ligga på i träningsupplägget i alla fall :)

Jag tycker tävlingen var väldigt trevlig att köra. Colting har flerårig vana av att arrangera tävlingar och event så att det var första gången just denna tävling genomfördes märktes inte av på något sätt. Jag tycker allt fungerade som det skulle och jag gillar att banan var tuff. Alla tävlingar behöver inte handla om personbästa hit och dit utan det är bra att några tävlingar erbjuder andra värden. Personligen hade jag inte haft något emot ett par hundra höjdmeter även på löpningen när man ändå håller på med en tuff bana men samtidigt var nuvarande löpning väldigt fin. Jag vill tacka Colting och alla andra som jobbade med arrangemanget och jag kan säga att jag gärna kommer tillbaka nästa år. Bra jobbat!

Resultat

Några fler bilder. Alla bilder från Colting Events hemsida.



No comments: