Wednesday, August 03, 2016

Inför Norseman 2016


Det är med blandade känslor jag blickar framåt mot helgens äventyr men i det stora hela är jag väldigt förväntansfull. På lördag ska jag än en gång ta mig an en av triathlonsportens mest mytomspunna tävlingar. Det är givetvis Norseman jag pratar om och förra gången jag körde (2010) så behövde jag nog förklara mer men idag är nog de flesta som är det minsta intresserade av triathlon väl medvetna om detta lopp. Det är egentligen svårt att kort förklara varför över 3000 personer lockades av att ansöka om en av ca 200 platser till årets upplaga men jag kan i alla fall berätta varför denna typen av lopp attraherar mig. 

För mig så handlar Norseman inte i första hand om prestation, tider eller placeringar. Det handlar inte om ett stort expo-område. Det handlar inte om discomusik och en hyperaktiv speaker i tävlingsområdet. Det handlar inte om tusentals åskådare som hejar på i varje hörn. Nej, det är i princip det motsatta. Norseman har en tuff bana som givetvis lockar men de har också skapat en atmosfär runt loppet som är svår att riktigt greppa. Jag antar att det till viss del är lite samma sak som den attraktionskraft Ironman Hawaii har på oss. Det är liksom otänkbart att skapa stämningen och allt runt omkring på en annan plats. Jag minns förra gången jag kom fram i Eidfjord där starten går och blev fullständigt hänförd av den vackra platsen och stämningen som rådde. 

Jag har kört ganska många triathlontävlingar men Norseman är den mest minnesvärda alla kategorier. Du blir utkörd 3,8km ut i en fjord och får hoppa i vattnet och sedan är du utlämnad till Norges fantastiska natur resten av dagen. Under hela loppet är du utan support från tävlingen och det är kanske den häftigaste grejen med detta lopp. Du måste ha med dig ett eget supportteam och då triathlon generellt är väldigt individuell så tillför detta en ny dimension. Utan teamet som langar vätska och energi, hejar och stöttar i både med- och motgång och som är med mig hela dagen skulle jag inte klara mig. När jag förhoppningsvis går i mål lördag kväll är det inte enbart min egen prestation utan något jag delar med mitt team som består av Mikael Kleberg och Daniel Ögren.

På torsdag drar vi iväg på vårt lilla äventyr och som vi ser det ska vi ha en trevlig weekend i Norge. Tävlingen får vi på köpet :)

Tävlingens hemsida: www.nxtri.com

Här är min rapport från 2010: http://mickeselvin.blogspot.se/2010/08/norseman.html


Jag återkommer såklart med rapport efter loppet.

\Mikael Selvin



No comments: