Wednesday, March 14, 2018

Open 18.3

Det var en riktigt häftig workout som presenterades denna vecka och jag måste säga att det var intressant att se reaktionerna i sociala medier. Det var oerhört mycket negativ feedback där många menade på att nu har Castro gått för långt och satt en alldeles för hög nivå på Open. Visst, det får man väl tycka men det som förvånar mig är att reaktionerna kommer trots att inget av momenten denna vecka var nya.  



Det som skulle göras var i och för sig ganska galet vid första anblicken men det säger sig väl självt att tanken med upplägget var att komma så långt som möjligt, inte att klara av hela inom tidsgränsen. Sex personer i hela världen har i skrivande stund fixat det och då sa ändå Castro vid presentationen att han inte direkt hade räknat med att någon skulle klara det när han skrev den. På menyn stod:

100 double-unders
20 overhead squat @52kg
100 double-unders
12 ring muscle-ups
100 double-unders
20 hantel-snatch @22,5kg
100 double-unders
12 bar muscle-ups

Två varv av detta med tidsgräns 14min. Jag kan väl säga att för min del skulle detta bli transportsträcka och sedan ett försök att få till en eller ett par muscle-ups. Tyvärr har jag ägnat extremt lite tid i ringarna detta år men jag var inte så naiv att jag trodde att jag på ett magiskt sätt skulle flyga upp bara för att folk stod och skrek på mig (open magic). Mina förutsättningar är ändå att jag kan göra muscle-ups i räcke ganska enkelt och jag har gjort några i ringar också så jag bedömde ändå sannolikheten för att lyckas som ganska hög.

Även denna vecka körde jag i samband med boxens arrangemang och uppvärmningen kändes riktigt bra. Jag fick till och med till en muscle-up i ringarna med lätt känsla så jag var väldigt optimistisk. Väl igång kändes hopprepet ovanligt avslappnat men jag bröt ett par gånger medvetet för att spara lite kraft. Benböjen gick också bra även om det var ganska tungt måste jag säga. Där fick det bli några omtag men jag kom igenom och kunde även klara av andra rundan med hopprep ganska enkelt. Jag var klar med detta på 6.53 så jag hade alltså mer än halva tiden kvar. Tyvärr fick jag sedan inte till det alls i ringarna i skarpt läge men så är det ibland. Efteråt fick jag sjukdomskänsla i kroppen med något skit i bihålorna och det satt sedan i under helgen. Jag gjorde ett nytt försök på måndagen men jag avbröt detta då det inte kändes bra.Helhetskänslan är ändå att jag är nöjd men självklart med mersmak. Det är jäkligt coolt med ringar och jag är nu oerhört inspirerad att lära mig detta på riktigt. I stället för att vara förbannad på Castro så väljer jag att vara tacksam över att detta får mig ta tag i mina svagheter och inte bara syssla med det jag är bekväm med. Nästa år kanske jag till och med önskar att denna wod kommer en gång till, vem vet? :)

Placering: 1203 totalt och 148 i M40-44. Ungefär i linje med tidigare prestationer så det var helt OK!

\Mikael Selvin




No comments: