Tuesday, March 20, 2018

Open 18.4



Denna vecka var testet för mig i praktiken att göra så många HSPU (handstand pushups) som möjligt efter att värmt upp med lite marklyft. Upplägget var nämligen en gammal klassisk crossfitwod som heter Diane vilket är 21-15-9 av marklyft på 102kg och HSPU. Jag har dock aldrig kört den innan då jag ganska nyligen har lärt mig göra övningen men jag visste att det inte fanns på kartan att klara av 45st inom tidsgränsen som var på 9 minuter. För de som fixade det fanns det också en del 2 som bestod av tunga marklyft och handgång men det går jag inte ens in på :)


Det var svårt att sätta upp en målsättning med denna wod för min del då jag inte hade så bra koll på min kapacitet men jag tänkte väl att jag kanske skulle klara av första varvet åtminstone. Första försöket gjorde jag hos Crossfit Motala i deras nya fina box. Uppvärmningen kändes bra och det var med bra känsla jag drog igång med mina marklyft som klarades av utan problem. Sedan var det bara att börja beta av HSPU som kändes relativt bra i början i alla fall. Men sedan efter sju, åtta stycken tog det stopp och det kändes som att all power bara försvann. Lyckades göra några till och landade på 11 totalt vilket där och då kändes som en liten besvikelse men samtidigt så tog det liksom stopp muskulärt, det var inte en fråga om dålig taktik eller bristande vilja. Jag gjorde i alla fall ett försök till på måndagen och tog det då lite lugnare. Körde ett rep i taget och pustade ut mellan varje och det kändes bättre än första försöket men trots det dök väggen upp även denna gång runt 8 reps. Fick med mig 12 till slut och det var bara att inse att det är min gräns i dagsläget.

Inte så mycket att säga om detta mer än att det återigen under denna Open visade sig vart jag behöver lägga lite krut framöver om jag vill förbättra mig till nästa gång. Det är klart det är surt att fastna så här på vissa moment men det är bara att acceptera att man inte har det just nu och fortsätta öva.

Preliminär placering: 1363 totalt och 193 i M40 vilket är den klart sämsta placeringen så här långt under Open och jag tappar placeringar totalt. Hoppas på att kunna göra min bästa nästa vecka i stället :)

\Mikael Selvin





No comments: