Tuesday, March 06, 2018

Open 18.2

Denna vecka var det dags för en så kallad "burner" och definitionen på en sådan är kort och hårt med sprutande mjölksyra. Momenten som skulle klaras av var benböj med hantlar, burpees över skivstång och sedan avslutades det hela med att maxa i clean. Skönt! För övrigt så är jag en av dem som tycker att den nya standarden på burpees borde ha varit rådande hela tiden och därmed välkomnar den varmt! 



Lite mer specifikt var upplägget att det egentligen var två deltävlingar, 18.2 och 18.2a, som skulle klaras av inom en tid av 12 minuter. Först var det en stege med 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 reps av benböj med två hantlar (22,5kg) och burpees facing bar. Sedan fick man disponera eventuell resterande tid själv till att försöka lyfta så tungt man kunde så det var en taktisk aspekt i hur hårt man vågade gå på del 1. Inför denna kändes det relativt bra för min del eftersom jag gillar benövningar och jag har gnuggat själva tyngdlyftningen en hel del under vintern.

Första försöket så var jag med på eventet FNL (Friday Night Lights) som arrangerades av min box Crossfit Örebro där de som vill kör openwodarna tillsammans på fredagskvällar vilket ger lite mer tävlingskänsla. Taktiken var egentligen inte så jättekrånglig utan det gällde att öppna lagom hårt, bita ihop och sedan köra på utan att tappa tempo helt enkelt. I denna wod handlar 20 sekunder om ganska många placeringar så att minimera ställtid och pauser skulle löna sig. Lite extra utmanande var att det började med 1 rep och gick upp till 10 vilket i praktiken innebär att man bara är halvvägs när man klarat av det sjunde varvet. Jag körde i första heatet så jag fick inte några lärdomar genom att titta på andra men ärligt talat var jag väl hyfsat inställd på att denna wod skulle köras två gånger och att första tillfället mer eller mindre var träning. Första delen gick OK men jag krånglade lite med att få till bra växlingar. Tänkte inte igenom det supernoga och det blev lite ryckigt innan jag fick till det. Kanske låter som en detalj men vi gjorde trots allt 20 växlingar så det var ändå en betydande del av woden, både vad det gäller tid och energi. Och trots att jag mentalt visste att sista två varven skulle bli jobbiga var det ingen lek. Riktigt jobbigt på slutet. Valde att köra i mina nanos och inte byta skor inför clean.


Första delen var avslutad på 8.34 vilket inte sa mig så mycket just då men jag kände att jag återhämtade mig bra och kom igång snabbt med första lyftet. Jag hann med att köra 85-90-93kg och det kändes relativt bra och känslan var att jag hade mer i tanken.

Inför andra försöket hade jag lite mer koll. Dels så gjorde jag i ordning min setup mycket bättre och jag bestämde mig för att hålla styr på hantlarna och inte slänga runt dem som jag gjorde första gången. Lyfta upp och sätta ner på samma ställe varje gång var det som gällde och så nära stången som möjligt. En annan förändring var att jag körde med mina lättaste skor på första delen och sedan bytte till lyftardojorna denna gång. Annars så var lyftschemat det samma fast jag planerade att satsa på 95kg i stället för 93kg. Sagt och gjort. Starten gick och det kändes väldigt mycket bättre på alla sätt och vis. Jag fick ett bättre flyt nu när jag var lite mer van med rörelserna och jag landade på tiden 7.23 denna gång med lättare känsla under tiden men jag var mer trött efteråt och det var segt att ta sig fram till stången för att lyfta. 85kg åkte i alla fall upp men det kändes inte bra. Tog 90 i andra och det gick bättre men tiden hade gått och jag fick bara till ett stressat försök på 92kg som inte ens var nära. Men överlag en stabil insats tycker jag och jag tjänade fler placeringar på att sänka 18.2 med över en minut jämfört med de jag tappade på mina tre färre kilon i 18.2a. 

Så det är med mycket bättre känsla än förra gången jag skriver denna veckas rapport. Självklart hade jag hoppats på att lyfta minst lika mycket andra gången men å andra sidan trodde jag inte att jag skulle förbättra första delen så mycket som jag gjorde. Kanske att det ändå var bättre att köra med samma skor då det ändå tar en stund och det är lite bökigt att byta men jag vet inte. Skulle jag göra om den ytterligare en gång skulle jag nog testa det och sedan gå snabbare på stången på en lägre vikt för att starta igång systemet. Men överlag känns det som att jag fick ut det jag hade i denna just nu och mer än så kan man ju inte begära! 

*Preliminära resultat tisdag förmiddag. Uppdateras på torsdag när det är helt komplett.* 

Resultat 18.2
Världen: 37598 totalt, 2404 i M40
Europa: 2527 totalt, 154 i M40 
Sverige: 550 totalt, 53 i M40

Resultat 18.2a 
Världen: 88434 totalt, 8467 i M40
Europa:  4558 totalt och 393 i M40
Sverige: 1121 totalt, 132 i M40

Totalt efter två veckor: 107:a i min ålderklass i Sverige. Förra veckan blev jag 169:a så jag säger som Lukas Högberg: Just keep climbing. Jag kan också meddela att jag tog hem en meriterande första plats i Europa denna gång i 18.2. Visserligen bland sjuksköterskor +40 men ändå ... :)

Tack Crossfit Örebro för arrangemanget och bilder. Ska bli spännande att se vad som kommer nästa vecka!

Rapport från första veckan: https://mickeselvin.blogspot.se/2018/02/open-181.html


No comments: