Sunday, January 11, 2009

Planering 2009

Jag har ägnat de senaste dagarna åt att fundera på kommande säsong och har nu en preliminär plan. Eftersom vi ska ha barn i april så går det naturligtvis inte räkna med en satsning mot långdistans som mitt liv ser ut för övrigt. Hade jag inte behövt jobba så hade det väl varit OK men tyvärr måste jag det :)

Hur som helst så har jag bestämt mig för att ha ett annat huvudmål än en Ironman i år. Jag ska köra en svensk klassiker för andra gången. Senast det begav sig var 1997 då jag utan att ha någon aning om vad jag gav mig in på genomförde hela paketet med i princip noll konditionsträning. Kanske dumt nu i efterhand men det var ändå tack vare detta jag halkade in i konditionsidrottens underbara värld. Jag har efter 1997 genomfört alla klassikerlopp igen på lite bättre tider än första gången men jag har inte kört alla under ett år sedan dess. Jag tänker att det är lagom i år tillsammans med en hel del korta triathlonlopp. Ambitionen är att köra hela svenska cupen men vi får se om jag får in det i schemat.

Så här ser min preliminära tävlingsplanering ut:

23/2 - Öppet spår
4/4 - Startmilen
9/5 - Kungsholmen runt
7/6 - Göteborg triathlon
13/6 - Vätternrundan
4/7 - Örserum triathlon
10/7 - Utmaningen i Nora
12/7 - Vansbrosimningen
18/7 - SM sprint i Hallstahammar
31/7 - Kalmar sprint
8/8 - Hälleby triathlon
15/8 - Sundbyholmstriaden
29/8 - Sala Silverman
26/9 - Lidingöloppet

Jag kommer till viss del styra träningen lite efter klassikerloppen med lite extra fokus inför varje lopp. Triathlonträningen kommer ligga som en bas hela tiden men med lite lägre prioritet än tidigare år. Kanske att det blir lite kortare pass med högre intensitet men vi får se. Grundplanen är att hålla igång i år och satsa på Ironman nästa år igen. Nu kör vi!

No comments: