Wednesday, January 28, 2009

Bloggstafett

Så kom turen till mig i Sveriges blogg-stafett. Det var Anders Löfgren som utmanade.



1. Vilken typ av löpare är du?
Jag är framför allt en triathlonlöpare och föredrar att springa efter att jag värmt upp med simning och cykel innan.


2. Hur länge har du löpt?
Ja, löpträning har ju funnits med under hela min idrottskarriär. Träning med fokus på löpning startade väl när jag började med friidrott 1992.


3. Hur mycket löper du per vecka?
Jag försöker ha en grundstruktur på tre pass i veckan. Är nöjd om det blir +40km.

4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?
Runt 152 i puls. Hur fort det går beror på säsong och vad jag gjort innan.


5. Vid vilken ålder började du springa?
14år om jag räknar som på fråga 2.


6. Vilka andra sporter utövar du regebundet?
Simning, cykel, skidor och styrka.

7. Vad måste du ha med dig på ett pass?
För det mesta vill jag ha med ett syfte med passet men ibland är det skönt att bara sticka ut och köra.

8. Varför springer du?
För att man mår bättre då … nä, jag vill inte dra till med en klyscha. Jag springer för att jag vill se hur snabb jag kan bli. Så är det.

9. Har du någon gång ljugit för att få springa? Hur löd lögnen?
Nä, det kan jag inte tänka mig. Det är väl oftare tvärtom ;)


10. Hur ofta köper du skor?
Jag kör 60-70mil så det blir väl tre gånger om året ungefär.


11. Hur ofta köper du annan löprelaterad utrustning?
Att vara triathlet är sjukt kul med tanke på alla prylar som finns. Snackar vi löpning älskar jag min pulsklocka och jag älskade min Garmin 305 som tyvärr blev mosad häromdagen under en bil. Man måste också ha funktionskläder och det köper jag en hel del.

12. Var/hur handlar du utrustningen?
Kläder och skor i min lokala löpshop och klockor och annat krimskrams på nätet.

13. När föredrar du att springa?
Skönast är det på förmiddagen efter en lång frukost i lugn och ro men tyvärr blir det oftast när det passar helt enkelt och det går bra det med.


14. Hur ofta tävlar du?
Senaste åren 7-10 lopp om året inklusive triathlon.

15. Vilka distanser?
Jag tränar för långdistans men kan köra allt om tillfälle erbjuds. Det är skoj med variation.

16. Vilken är favoritdistansen?
Jag måste nog säga halvmara om vi snackar löpning. Långt men ändå inte och hårt men ändå inte …

17. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet?
Kännas lugnt till hälften, bita ihop den tredje fjärdedelen och sedan max in i mål.


18. Vilken typ av vätska dricker du?
Vitargo är en favorit men det blir oftast bara vatten på löppass då jag sällan kör mer än 1,5-2h.


19. Springer du helst i grupp eller ensam?
Beror på tempot. Det är kul med grupp men det är varken kul med ”tävling på träning” eller när det går för lusigt. Skönt på ett sätt att springa själv men med jämna omkring sig blir det ett jättelyft.


20. Hur återställer du dig efter ett långpass?
Över 2h kolhydrater under passet. Inom 15min efteråt snabba kolisar. Inom en timme en normal måltid.


21. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Fartökningar insprängt i distanspass. Exempelvis 3x3km i progressiv fart eller 20min i toppen av zon3.


22. Vart blir du oftast skadad?
Att bli skadad ofta av samma anledning tyder på att antingen håller man på med fel sport eller så lär man sig aldrig av sina misstag. Jag har haft två lindrigare skador under min karriär. Hälsenan 2003 och löparknä 2006. Jag tycker själv att jag är ganska bra på att förebygga skador. (se tidigare blogginlägg)

23. Vilket lopp drömmer du om att springa?
Någon gång vill jag testa att springa ett 24-timmarslopp.


24. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
Gordo Byrn.

25. Vilken idrottsstjärna skulle du vilja springa med?
Skulle vara kul att se hur exempelvis Zlatan eller någon annan fotbollskändis står sig i löparspåret :)


26. I filmen om dig, vem spelar rollen som du?
Vetifan. Edward Norton är ju en favorit så han kan få äran.


27. Vilka tre löp/träningsbloggare utmanar du?
Jag utmanar några av mina kollegor i Örebro AIK. Mikael Kleberg, Fredrik Härdfeldt och Per Jonhed.

No comments: