Friday, July 03, 2009

2:a plats!

Idag körde jag helt klart en av mina roligaste tävlingar. Jag hade innan tänkt igenom ett par olika scenarion men att jag skulle ligga bakom ledarbilen hela cyklingen och vara först ut på löpningen var lite mer än vad jag ens tänkt på. Men vi tar det från the beginning.

Simningen var som vanligt intressant med typ 10m löpning och ner i vattnet via en stenig liten nedfart. Det är väldigt många som hoppar i samtidigt och det gäller att antingen var först i eller hitta en smidig passage mellan alla kroppar. Jag var inte i första ledet men på något konstigt sätt slank jag liksom igenom massan och efter en stund simmade jag i tätklungan. Här kom Fredrik plötsligt farande och satte en hel del sekunder på mig den sista biten. Har han lärt sig simma? ;)

Upp ur vattnet som trea efter Per och Fredrik och en snabb växling förde upp mig ganska omgående på Pers hjul. I första backen fick han lite problem med växlarna på cykeln och jag blåste iväg så hårt jag kunde. Min taktik var att hålla undan i alla fall till toppen på backen för att sedan slå följe med de som eventuellt kom i kapp. Jag var ärligt talat lite överraskad att jag faktiskt ledde loppet men det var ganska skoj :) Efter korsningen där man måste stanna till och sätta ner foten tittade jag bak och såg Kleberg närma sig sakta men säkert. När han kom i kapp körde vi resten av vägen tillsammans och vi fick här en bra lucka till förföljarna skulle det visa sig.

Härligt att rulla in på torget och känna att man faktiskt har chans att vinna skiten! Eftersom jag cyklade med löpskor var jag blixtsnabbt iväg och då jag visste att Kleberg bytte skor tog jag chansen och mosade på så hårt jag kunde. Jag menar, han är förmodligen snabbare än mig men han var bakis, hade cyklat till Nora som uppvärmning och ett skobyte kan ju faktiskt krångla lite. Så jag pumpade på och det kändes inte allt för illa. När vi närmade oss vändpunkten kom han farande och blåste om i ganska hög fart och fick direkt en lucka. Den växte inte jättemycket resten av vägen men helt klart var jag chanslös idag men oerhört glad över andraplatsen!

Det hade väl varit skoj att vinna men då jag före loppet hade som mål topp 5 var detta bättre än väntat och det känns mer som att jag vann 2:a plats än förlorade 1:a. Kleberg är stark och ska man få stryk av någon så känns det ju bättre om det är en polare :) Bra kört mannen! Och det blev ju dubbelseger för Örebro AIK!


1 comment:

Anonymous said...

Grattiskram från Mor!