Sunday, July 05, 2009

Örserum – den snabba banan som försvann

Glöm min fråga i tidigare inlägg om hur lång banan i Örserum egentligen är. Det spelar ingen roll för i år hade de modifierat både cykling och löpning och distansen blev bekräftad av min klubbkollega som körde med GPS. Inte nog med att distansen var rätt, de hade också ändrat cykelsträckan så att den nu var riktigt tuff med konstant rullande terräng. Örserum har med andra ord gått från att ha varit den snabbaste (kortaste) cuptävlingen till en av de långsammaste. Jag tycker banan var extremt rolig att köra och det var en utmaning att fixa cyklingen på ett bra sätt så att man orkade springa efteråt. Bra jobbat Örserum!!!

Simningen startade med en ganska lång löpning i knädjupt vatten innan man kunde börja simma och jag tog det medvetet lugnt här för att undvika mjölksyra. Jag kom iväg bra och hittade en fin linje till första bojen. Axeln kändes inget och första varvet av två kändes helt OK. Andra varvet blev dock en otrevlig upplevelse som mest liknade en drunkningsolycka. Det gick långsamt, det kändes tungt och jag blev omsimmad av de få jag fortfarande hade bakom mig. Blev till och med passerad av Magnus som varvade frisim med bröstsim och var efter Jämtvall upp ur vattnet. Kändes som en av mina sämsta simningar någonsin i triathlonsammanhang men 1500m utan våtdräkt är ganska långt med den simträning jag har i år. Jag fick helt enkelt vad jag förtjänade : )

Fick i alla fall till en bra växling och kom ut före Magnus och tog upp jakten på de framför. Körde vis av lärdom från Hindås ganska defensivt och gick helt på känsla utan att bry mig om vilken puls jag ”borde kunna ligga på”. Banan var som sagt böljande och det var få tillfällen att bara ligga och mata i bågen. Riktigt skoj och det kändes bra hela vägen. Kändes i och för sig oväntat ensamt på banan med tanke på hur många som var med. Körde varken om eller blev omkörd speciellt mycket. Tur att det inte var drafting idag …

Löpningen kändes riktigt bra och gick mycket lättare än Hindåslöpningen som var tung från första steget. Nu kunde jag ligga på i hyfsat tempo och de fyra varven avklarades som det kändes ganska fort. Tror jag cyklade ganska smart idag och det fick jag igen på löpningen. Jag var riktigt trött i mål och kunde nog inte gjort så mycket bättre. Var direkt efter målgång missnöjd men nu i efterhand gjorde jag ändå ett bra lopp och slutade ett par placeringar högre upp än min förra cuptävling. Lite simträning också så ska det nog gå ännu bättre framöver.

Kul också att Örebro AIK hade många deltagare på plats (9st). Bra jobb allihop och särskilt skönt att Fredrik fick till ett stabilt lopp igen!

Simning: 30.26, 38:e tid
Cykel: 1.11:40, 25:e tid
Löpning: 45.31, 40:e tid
Totalt: 2.29:54, 33:a av 54st i Herrar senior

No comments: