Monday, July 13, 2009

Väsby Triathlon - sprintdistans

Igår gick den första upplagan av Väsby triathlon av stapeln och jag stod på startlinjen även om det var nära att det blev en DNF. När jag skulle åka iväg på morgonen var bakhjulet tomt på luft och jag hade inte (dumt nog, jag vet ... ) en extraslang med mig som det gick ha ventilförlängare på. Hur som helst åkte jag på vinst och förlust dit, jag var ju ändå uppe och kunde jag inte tävla så är det ju alltid kul att kolla på lite sport :) Väl där löste det sig genom att jag fick låna ett hjul av en av funktionärerna som stack hem och hämtade det. Stort tack Anders!! Du räddade min dag! Distansen var sprint och inget jag kanske skulle åkt 25 mil för att köra men nu skulle vi ändå tillbringa helgen i Stockholm så jag tog med tävlingsgrejerna.

Simningen var ganska trevlig med en bana på två varv med stora tydliga bojar. Det var vattenstart och jag tog plats i fronten och pumpade på ganska hårt ut till första bojen där jag lugnade mig lite och kom in i en skön rytm. Hade sällskap hela vägen av två andra och klev upp ur vattnet på precis under 11min. Helt OK men jag misstänker att det nog borde varit någon minut till på den tiden :)

Första växlingen gick bra och jag var tvåa ut från vår lilla simgrupp och runt 10:a totalt. Cykelbanan var på fyra varv och det var riktigt skoj att cykla idag. Det var lite småtekniskt med mycket kurvor och inte en helt platt banprofil. Dessutom blåste det ganska mycket så det var en händelserik cykling trots att det inte var så långt. Tror jag hade ganska jämna varvtider och det kändes stabilt hela vägen.

Växel nummer två gick perfekt och jag klev ut strax bakom en kille som cyklade om mig sista varvet och försökte hänga på honom. Benen kändes oväntat pigga och det kändes som om jag höll en ganska hög fart i alla fall även om han jag jagade gled ifrån ganska lätt. Löpbanan var på två varv och jag är ganska säker på att jag fixade en negativ split. Tryckte på hårdare och hårdare och på slutet var det någon som skrek att slå på en långspurt nu så tar du han framför. Han hade dock en för stor lucka och klarade sig även om jag tog in ganska mycket.

I mål på 1.08:46 och ett PB på sprintdistans. Gött!

Grymt bra arrangerat Väsby! Även om tävlingen var liten så var allt proffsigt ordnat och funktionärerna var grymma! Dessutom mycket trevlig bana så jag hoppas verkligen ni kör nästa år igen.

Resultat

No comments: