Monday, May 31, 2010

Resumé av Lanzarote


En vecka i solen, vinden och lavan var ett faktum igen. När jag åkte från den här ön förra gången (IM Lanzarote 2007) trodde jag nog inte att jag skulle komma tillbaka. Den gången var det ju fullt fokus på loppet och ärligt talat tyckte jag själva ön inte var speciellt upphetsande alls. Den här gången kunde jag ta mig an denna mytomspunna ö på ett annat sätt och faktum är att jag älskade att vara där den här gången. Miljön är verkligen speciell och liknar inget annat som i alla fall jag har sett. Landskapet består av berg, svart lavasten, sandstränder och ett fantastisk blått hav. Lägg på en skopa vind och en smula sol på det så har du Lanzarote i ett nötskal.

Vi bodde helt perfekt den här gången på ett lägenhetshotell som låg 200m från tävlingsområdet. Helt perfekt! Dessutom var det grymt prisvärt med fina rum och en sjysst pool på hotellet. Åker jag dit någon mer gång så kommer jag starkt överväga detta ställe igen, särskilt om man ska tävla. Atlantis Las Lomas hette det. Träningsmässigt är det bra att bo i Puerto del Carmen och jag cyklade olika slingor på alla mina cykelpass. Löpningen genomförde jag enbart på strandpromenaden och det var helt OK även om jag tror man kan hitta finare slingor om man vill. Personligen fick jag nog med backar när jag cyklade och ville därför hålla löpningen slät :) Det finns mängder av restauranger och mataffärer så det är bara att välja och vraka.

Jag anlände ju med en något bristfällig form så jag tränade inte så fruktansvärt mycket räknat i timmar men jag tränade varje dag och det kändes bra hela tiden. Jag hyrde dessutom cykel och det kändes väldigt ovant de första turerna innan jag fick till en bra position. I det skedet jag är i nu såg jag det här som en riktig kick-off och inte en vecka där jag tränade ner mig. I skrivandes stund känns kroppen fräsch och motivationen är skyhög nu inför säsongen!

Jag vill självklart också tacka herr Kleberg för en trevlig vecka! Det var skoj att vara med om hans äventyr och vi ägnade oss också åt trevliga icke träningsrelaterade aktiviteter. Tack mannen!

(Själva träningen har jag redovisat under "träningsdagbok")

No comments: