Sunday, August 01, 2010

Kalmar sprint triathlon

Hade inte tänkt åka ner först men blev sugen tidigare i veckan eftersom flera klubbkamrater skulle köra Kalmar i år. Vi lyckades konstigt nog få tag i ett hotellrum fredag till lördag så då var det bara att packa bilen och köra. Jag passade självklart på att köra sprinten på fredag kväll som en liten genomkörare inför nästa helg plus att det alltid är skoj att tävla!

Kalmar triathlon växer stadigt och i år var det över 600 startande på Järnmannen och 500 på sprinten/minin. Riktigt mycket folk alltså och mängder av folk i publiken gjorde detta evenemang till en folkfest. Jag hade en härlig upplevelse trots att jag "bara" höll på en dryg timme!

Loppet

Vattnet var lite kyligt men jag körde ändå några minuter innan start för att känna på det lite och det gjorde verkligen ont i ansikte och huvud i början men det släppte efter en stund. Jag blev väl inte direkt uppvärmd men det var ändå skönt att invänta starten utan att tänka på hur kallt det var :) Jag intog en plats ganska långt fram och sedan minns jag inte så mycket av själva simningen måste jag säga. Det var trångt ut till första bojen och sedan blev det vågigt ut till nästa men jag sluggade mig i alla fall genom utan större besvär. Det var ingen vacker simning men jag är ganska nöjd med tiden och känslan. Det var långt att springa från vattnet till cykeln och väl framme hade jag ovanligt svårt att få av mig våtdräkten. Kanske skulle slitit av mig den direkt när jag kom upp ur vattnet men det har aldrig varit några problem förut. Jaja, inte en lysande växling men iväg kom jag till slut.

Cyklingen gick helt OK men jag hamnade i ett lite för bekvämt tempo kände jag. Hade svårt att trycka riktigt ordentligt men jag blev bara omcyklad en gång och cyklade om några stycken så det var ju bra. Det blåste ganska friska vindar åt alla möjliga håll så det var svårt att hitta en bra rytm. Andra växlingen gick mycket bättre än första och jag sprang ut på löpningen med ambitionen att köra riktigt hårt idag.

Jag rusade iväg i ett ganska högt tempo och passerade rätt så många ut till vändpunkten där jag kom ifatt killen som cyklade om mig tidigare. På tillbakavägen peppade vi varandra och han fick upp farten rejält så jag hängde i så gott det gick. Helt klart gjorde det att jag tog ut mig lite extra jämfört med om jag sprungit själv hela vägen! Han ryckte och fick en lucka när det var 500m kvar som jag inte lyckes täppa men undvek i alla fall med nöd och näppe hålla segraren i 50-årsklassen bakom mig som var uppe och flåsade mig i nacken i början av upploppet :) Jag kände mig sjukt stark idag på löpningen.

Simning 12.05
Cykel: 30.11
Löpning: 19.31
Totalt: 1.04:11 och 17:e av 38st i Herrar senior

Cyklingen var förmodligen något kort då jag tvivlar på att jag snittade nästan 40 idag men hur som helst är jag mycket nöjd. Det var skönt med ännu ett positivt formbesked och som bonus blev det PB på distansen med ca 4min! Jag fixade också övre halvan av resultatlistan vilket får anses bra för mig i ett så här kort lopp.

Lördagen ägnades åt att titta på den långa varianten och vi tog gemensamt beslut i familjen att satsa på denna tävling nästa år. Det är en otrolig trevlig tävling som känns proffsig, det är ganska billigt och det är lätt för närmast sörjande att komma och titta. Sist jag körde var 2007 så det är ju på tiden igen.

Stort grattis till Kleberg som fick på ett riktigt bra lopp! Och grattis till Nordström, Anders och Patrik som debuterade på denna distans och gjorde det bra!

1 comment:

Anonymous said...

17 plats är väl inte helt fel =)