Monday, August 15, 2016

Norseman + Kalmar = Sant?

Två fjuttiga veckor mellan loppen. Ja, det är klart det går men är det något jag klarar? Inte för att det har lockat mig tidigare direkt men i år dök möjligheten upp då jag redan hade anmält mig till Kalmar när jag vann platsen till Norseman i lotteriet. Först tänkte jag stryka mig från Kalmar men sedan gick tiden och till slut så bestämde jag mig för att behålla platsen för att ha den lite som en reserv i fall Norseman hade gått åt skogen. Sedan gick det ytterligare lite tid och jag insåg att det kanske skulle vara lite skoj att testa en sådan här grej. En av de enligt mig coolaste triathleterna Petr Vabrousek som kör minst en Ironman i månaden och utöver det massa andra lopp är ju ett levande bevis på att det går men å andra sidan kanske det inte är helt relevant att jämföra sig med honom :)

Hur som helst så har kroppen känts bra efter Norge och även om det finns en liten trötthetskänsla så känner jag mig inte sliten någonstans. Jag har ingen träningsvärk och det har funkat att genomföra några träningspass. Jag känner mig sugen och är i nuläget helt övertygad om att jag kommer runt om jag startar. Det är viktigt för mig att känna för det. Jag skulle aldrig starta om jag inte hade planen att fullfölja så vi får se. Jag tar definitivt beslut dagen innan men just nu känns det relativt bra.

Om jag inte hade kört Norseman innan så hade jag gissat att jag idag har en kapacitet som ligger runt 11 timmar. Jag tror jag skulle kunna simma på 1.15, cykla på 5.45 och sedan springa på 4 blankt ungefär. Det ska bli spännande att se hur kroppen reagerar. Om jag får gissa så kommer det nog till största del ändå handla om den mentala kampen. Rent kroppsligt så borde jag ändå kunna ligga ganska nära min grundkapacitet men frågan är hur sugen jag är på att plåga mig. Ja, vi får se helt enkelt. Hur som helst så kommer jag som vanligt försöka ha roligt. Och klarar jag det så lägger jag min tionde tävling på denna distans till handlingarna vilket är en lite rolig milstolpe.

Lycka till alla ni som kör i helgen! För lite tips så här i tävlingsveckan så läs gärna detta inlägg i min coachingblogg: https://mstricoach.wordpress.com/2015/06/23/tips-och-rad-raceweek/

Ett tips till er som ska följa tävlingen så rekommenderar jag appen IronMobile. Mycket mer stabil än ironmans ostadiga hemsida och mycket enklare att ha allt i en app på telefonen. Det man måste göra är att lägga in de deltagare man ska följa på förhand men det är inga problem.

\Mikael Selvin

No comments: