Monday, June 08, 2009

Göteborg triathlon

276 deltog! Sjukt mycket folk och otroligt trevlig tävling. Det var första gången jag körde men enligt uppgift från andra hade de i år förbättrat cykelbanan och där har jag inget att klaga på. Bra arrangemang och ett startfält som samlade de flesta triathleterna i Sverige bäddade för en trevlig upplevelse.

Igår när vi körde i Borås var det grymt kallt i vattnet. Idag var det ca 15 grader men jag tyckte det kändes ganska behagligt. Undrar hur kallt det var igår egentligen ... Frös inget före start och väl iväg var det perfekt temperatur för våtdräktssimning. Stärkt av den förvånadsvärt bra simningen igår pumpade jag iväg bra och hittade direkt en skön känsla i vattnet. Jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop med min bristfälliga simträning men det kändes bra hela vägen. Var uppe ur vattnet på under 26min och hyfsat fräsch så det är jag nöjd med. Därefter väntade nästan 400m löpning i motlut upp till växlingsområdet sjukt jobbigt! :)

Växlingen gick riktigt dåligt men jag kom iväg i alla fall och det kändes ganska bra i cykelbenen. För övrigt ropade speakern att Strand precis hade passerat första vändpunkten när jag stack iväg ... man är en bit efter :) Hittade efter ett varv en skön rytm och det kändes bra att ligga som planerat på strax över 170 i puls. Banan bestod av fyra varv där det i princip var nerför ut och uppför tillbaka. Riktigt skoj och jag cyklade med negativ split utan svackor. Nu skulle det visa sig om det fanns något krut kvar att springa med ...

Andra växlingen gick också skit då jag krånglade med strumpor på stelfrusna fötter men jag ville inte få skavsår inför nästa helg. Ut på löpningen kändes det väl ... ja, inte bra direkt men heller inte skandal. Jag tänkte att första varvet får bli lite uppvärmning så får vi se hur det känns sedan. Kom aldrig riktigt igång och pulsen var alldeles för låg. Jag hade cyklat för hårt helt enkelt och det straffar ju sig alltid. Sprang i alla fall i något sånär jämn fart men det var ingen rolig löpning. Relativt var löpningen sämst idag och det är ju inte bra. Det får vi jobba på ... Skönt att gå i mål!

Är i det hela nöjd i alla fall och jag är väl inte bättre än så här just nu.

Simning: 28.00 inklusive löpningen upp, 40:e tid i min klass.
Cykel: 1.07:49, 29:e tid
Löpning: 48.01, 42:a tid
Totalt: 2.26:01, 35:a av 63 i Herrar Senior

Stort grattis till Mattias i klubben som tog hem bronsmedaljen i sin ålderklass och till Patrik som persade med typ 20min på olympisk distans! Fredrik hade en tung dag på jobbet och klev av under löpningen men han gjorde ju en superinsats igår i alla fall. Bra jobbat och tack för en jättetrevlig helg pojkar! Det får vi göra om!

1 comment:

Stjärtskåran said...

Bra jobbat båda dagarna!