Monday, March 06, 2017

Open 17.2

För min del blev det en glad överraskning när jag läste vad veckans wod i Open skulle innehålla. Jag har de senaste månaderna försökt gå igenom de vanligaste förekommande momenten inom crossfit och i slutet av december gjorde jag min första muscle up som är en av de mer komplexa övningarna. Av någon anledning hade jag ganska lätt att lära mig denna och det var med skapligt självförtroende jag åkte till boxen för att köra det första försöket på Open 17.2. 





På menyn denna vecka erbjöds det en blandning av lite styrka och gymnastik och mer specifikt så var det en 12min AMRAP (vilket betyder så många varv/repetitioner som möjligt på 12min) med följande: 

Varv 1 och 2
15 meter utfallssteg med två hantlar (2x22.5kg) på axlarna 
16 toes to bar (alltså från hängande ska man upp med båda fötterna mot stången) 
8 cleans med hantlarna  

Varv 3 och 4 
15 meter utfallssteg med två hantlar (2x22.5kg) på axlarna
16 bar muscle up
8 cleans med hantlarna  


Om man lyckas bli klar med varv 4 så börjar man om på varv 1 igen. 

Förhandsanalys och strategi
När jag tittade på denna kände jag mig som sagt relativt trygg i de enskilda momenten. Jag kände att jag hade kontroll på allt även om jag naturligtvis inte hade testat just denna kombination. Hur skulle det exempelvis kännas att göra muscle ups när man gjort allt det andra innan? Och jag hade aldrig gjort så många förut så det var absolut med stor ödmjukhet jag gick in i det. Mycket skulle hänga på greppet så en av nycklarna i denna skulle vara att köra utfallsstegen med avslappnat grepp runt hanteln vilket inte är helt lätt med dessa stora klumpar. Inför första försöket var strategin att köra kontrollerat och sedan göra så många muscle ups som möjligt. Jag hoppades jag skulle fixa 16st men var absolut inte säker! 

Team Almost Like Dottirs gör vulkanen före start!


Försök 1 
Jag körde i första heatet så denna gång gick det inte få hjälp av att studera andra innan men jag tror inte det spelade någon roll i detta fall. Jag värmde upp ordentligt men ärligt talat kändes det riktigt jobbigt ett bra tag och jag fick inte alls till en skön position med hanteln. Kändes som att greppet och underarmarna var rökta redan nu men det lossnade och när det väl var dags att starta kändes det OK även om jag var nervös. Jag hade tagit det lugnt hela veckan så kroppen var fräsch och de första två varven gick kanon, jag tror aldrig jag gjort toes to bar så lätt faktiskt. Men på varv 3 började allvaret och nu skulle agnarna skiljas från vetet. Jag började göra muscle ups och det gick som tur var lättare än vad jag trodde det skulle göra. Det var inga större problem och jag körde hela tiden en i taget med vila mellan varje. Höll ett hyfsat jämnt tempo och det var riktigt härligt att fixa 16st och även hinna med cleans och en repetition utfallssteg. Så resultatet blev 103 reps och jag var supernöjd.
  
Försök 2  
Taktiken funkade i och för sig bra sist men jag trodde väl ändå att jag skulle kunna förbättra mig lite om jag försökte igen och det fick bli på söndagen denna gång. Lärdomarna från första försöket var att planen att köra kontrollerat och sedan fokusera på muscle ups var bra men samtidigt skulle jag nog kunna chansa lite på tempot utan att riskera för mycket. Förra gången blev jag knappt andfådd så jag skulle denna gång gå lite hårdare och jag skulle även hålla nere vilan under mina muscle ups. Så det var bara att sätta igång och köra och mycket riktigt så kom jag snart upp till en kontrollerad flåsnivå och jag var klar med de två första varven ungefär en minut snabbare än sist. Jag körde sedan igenom alla 16 muscle ups med max 5-10s vila vilket var klart snabbare än i fredags och det gick bra. Kanske till och med för bra då jag inte missade ett enda försök. Jag låg klart före och jag betade av cleansen och utfallsstegen och gick på en andra omgång muscleups. Tror jag hade 35 sekunder kvar när jag började och hann med 4st. Så en stor förbättring och totalt 116 reps denna gång! 


Riktigt rolig och utmanande wod på andra sätt än enbart att kunna plåga sig. Den kommer jag garanterat testa igen längre fram. Efter mina förutsättningar fick jag nog ut det mesta och jag känner mig väldigt nöjd.  





\Mikael Selvin 

PS. De fyra sista bilderna tagna av Martin Hugelius. DS.







No comments: