Monday, March 13, 2017

Open 17.3

Jag har såklart tittat bakåt bland grenarna som varit under åren sedan 2011 och visste att det förr eller senare skulle komma något extra utmanande för mig. När jag kikade på denna veckas wod så insåg jag att den stunden nu var kommen ... 


Här är laget som hade bäst utklädnad och team spirit denna vecka och det var välförtjänt tycker jag. Samtliga bilder tagna av Benny på CrossFit Örebro!


Denna vecka erbjöd en wod som bestod av två moment, chest to bar (alltså en pullup där någon del av kroppen under nyckelbenet ska vidröra stången) och squat snatch (ett ryck där man också måste komma ner i en djup benböj). Chest to bars är inga problem men rycken skulle ske med riktigt saftiga vikter där man successivt ökade belastningen om man fixade övningarna inom vissa tidsgränser. I detalj såg det ut så här:

3 varv med
6 chest to bar
6 squat snatch med 43kg

3 varv
7 chest to bar
5 squat snatch med 61kg

Om ovanstående är klart innan 8min får man fortsätta med:

3 varv
8 chest to bar
4 squat snatch med 83kg

Om ovanstående är klart innan 12min får man fortsätta med: 

3 varv
9 chest to bar
3 squat snatch med 102kg

Och så vidare upp till 120kg. Jag tror ni förstår vad jag menar när jag säger att utmaningen idag skulle bli tyngderna. För full beskrivning se: https://games.crossfit.com/workouts/open/2017


Förhandsanalys och strategi 
Eftersom crossfit består av så många olika moment så tar det ganska lång tid att få full koll på allt. Jag är en ganska analytisk person och funderar mycket på både styrkor och svagheter men har varit tvungen att prioritera lite inför open detta år. En bit som jag medvetet inte jobbat på speciellt mycket är de olympiska lyften och framför allt inte den mest tekniska övningen ryck. Den taktiken går att diskutera men anledningen har varit att jag vill lära mig rätt från början och att lära sig ryck innebär en ganska stor insats och det räcker inte att kolla på youtube utan man måste få hjälp med det. Därför har jag i stället prioriterat "lättare" övningar och väldigt mycket gruppass för att helt enkelt vänja mig med många olika saker. Jag har provat lite ryck men jag har inte stått och kört själv eftersom jag är fullt medveten om att jag inte har koll på tekniken.

Men men. För att göra en lång historia kort så förstod jag redan när jag läste denna wod att jag skulle hålla på max 8min. Att få upp 43kg trodde jag väl att jag skulle fixa hyfsat lätt men 61kg är tungt. Jag har 67,5 som pb i ryck och det var mer av typen power snatch, alltså att man inte går ner i den djupa benböjen. Så att göra flera reps på 61 var såklart inte att tänka på men jag hoppades i alla fall att jag skulle få upp ett par stycken :) Ingen direkt taktik i detta förutom att hålla fokus, våga gå djupt i böjen och hålla kontrollerat tempo.   

Försök 1 - fredag kväll Jag är som sagt inte van med squat snatch och hade på uppvärmningen problem att få till det så inför start var känslan ärligt talat att jag nog skulle vara glad om jag ens fick prova en gång på 61kg. Jag körde i fjärde heatet så jag hade kollat lite på de andra och blivit grymt inspirerad. Så när jag klev ut och skulle starta var jag i alla fall laddad och sugen. Inledningen med chest to bars var snabbt avklarad men jag fick kämpa med de första sex snatcharna. Kändes inte alls bra men samtidigt blev det bättre och bättre. Andra och tredje varvet gick mycket lättare och det kändes som att jag hade mer kontroll på rörelserna. Så när det var dags för 61kg hade jag över 3min på mig. En jävel skulle jag väl i alla fall få upp! Det var målet :) Men det var tungt. Jag lyckades inte alls få till det även om det var nära ett par gånger men jag skärpte till mig och fokuserade rejält när det var någon minut kvar och fick upp stången! Riktigt skönt!



 

En riktig se och lära-wod. Jag gjorde inget andra försök på denna då jag inte tror jag kan förbättra speciellt mycket mer. Detta gav mig inspiration och planen är att ta tag i tyngdlyftningen efter Open. Att se folk dra snygga snatchar är riktigt mäktigt och jag vill verkligen bli bra på detta! Nu hoppas vi på lite roddmaskin och thrusters nästa vecka! :)









No comments: