Tuesday, March 21, 2017

Open 17.4

Marklyft är inte något jag har kört så mycket genom åren och jag kan tycka att övningen har ett oförtjänt rykte om sig att vara enkel. Det är ofta man hör att det är en basövning där det bara handlar om att böja sig ner, greppa stången, hålla ryggen rak och lyfta. Och visst, det stämmer väl men det finns ändå väldigt mycket att tänka på och förbättra. Att gå in och lyfta en tung vikt 55 gånger var inte något jag direkt såg fram mot ...


Då var det dags för den fjärde deltävlingen i Open och det blev en repris på förra årets 16.4. Tydligen är det hyfsat vanligt att köra med repriser och jag hade mentalt förberett mig på det men typiskt nog blev det kanske den av fjolårets wodar som enligt mig lät minst rolig. Woden var väldigt simpel i sin struktur och såg ut så här:

55st marklyft med 102kg
55st wallballs med 9kg (djup benböj med bollen och kasta den över 3m på väggen)
55st kalorier roddmaskin
55st HSPU, handstand pushups (OK med så kallad kip)

Tidsgräns: 13min  

Förhandsanalys och strategi 
För min del var det två kanonbra övningar och två mindre bra. Jag är skapligt bra på både roddmaskin och wallballs så det såg jag fram mot men marklyften kändes inte helt bra. 102kg är för mig ganska tungt (mitt max ligger runt 150kg) och inget jag bollar med hur som helst. Och att sedan bränna av 55st ... ja, kort sagt skulle det bli en rejäl utmaning. Ärligt talat var jag tveksam till att ens orka 55st på 13min men skulle det gå så kändes som sagt det andra hanterbart. Den övergripande taktiken var att köra stabila marklyft med bra teknik och att försöka hålla nere vilan på wallball. Sedan "vila" på roddmaskinen då det handlar om ganska liten tidsskillnad på bekvämt tempo jämfört med halvhårt. Och sedan på slutet skulle jag väl förhoppningsvis ha några sekunder på att få till ett par HSPU :)

Försök 1 - Fredag kväll  

 Riggat för start

Uppvärmningen kändes ganska bra och jag tyckte plus 100kg var hanterbart. Jag värmde upp ganska rejält och det var faktiskt med bra känsla jag klev in framför min stång. Eftersom det var så många reps valde jag att köra med bälte vilket jag tror var klokt.



Starten gick och jag gjorde vad jag kunde för att hålla tekniken och spara ryggen. Så tempot blev väl inte så högt men det kändes ganska bra hela vägen och det gick lättare än vad jag trodde det skulle göra. Sedan fram till väggen för att snabbt och smidigt klara av bollen (i mitt huvud skulle detta vara en barnlek) och börja. Den första blev en no-rep (alltså icke godkänd). Bra start :) Och så rullade det tyvärr på. Det kändes stelt och enligt reglerna ska bollen träffa väggen över 3m-linjen, det spelar alltså ingen roll om den är högt över men på nedvägen träffar väggen under linjen. Jag lyckades inte få till siktet och hade ganska många missar som gjorde mig både frustrerad och trött. Men till slut var det klart och det var dags att ro. Här kändes det helt OK.


Rodden gick på exakt tre minuter med lätt känsla men vid det här laget hade klockan rullat på ganska fort och jag hade bara 45s på mig att göra HSPU. Upp på väggen för den första och den satt klockrent. Sedan missade jag två stycken och tiden var ute. Känslan efteråt var att det inte gick speciellt bra. Dels så missade jag flera wallballs och dels så klantade jag bort ett par HSPU. Jag bestämde mig därför direkt för ett nytt försök.

Försök 2 - Måndag 
Denna gång gick jag i alla fall med bättre självförtroende in i marken. Jag visste att jag skulle klara av det och i kombination med lärdomarna från förra gången så blev taktiken att försöka köra lite snabbare än sist och att inte slarva bort massa reps på bollen. Jag tycker nog att marlyftet gick ännu lättare än sist trots att jag körde ca 45s snabbare. Det var säkert mycket mentalt men jag upplevde att jag inte behövde ta i lika mycket helt enkelt. Och sedan gick wallball också mycket bättre. Dels så kändes tekniken bra från början och dels så fick jag bara två stycken underkända denna gång så när jag började ro låg jag före min förra tid. Jag körde rodden på exakt samma tid som sist och jag hade ca 90s på mig när jag gick mot HSPU. För säkerhets skull unnade jag mig att vila några sekunder och sedan satte jag tre stycken på raken hur stabilt som helst. Sedan en till lätt och en precis på gränsen. Jag hann med ett försök till som misslyckades. Men fem stycken och en känsla av nöjdhet i stället för besvikelse. Det kändes som att jag fick ut det jag hade denna gång och det var skönt! Jag ska också tillägga att woden var mycket roligare än vad jag trodde den skulle vara. Bra variation på övningar och väldigt mycket taktik inblandat. Nästan så att jag är sugen att köra den igen :)

Nu laddar vi för sista omgången och det ska bli spännande att se vad det blir! Om ni undrar över hur jag placerat mig så kommer ett särskilt inlägg om det efter 17.5.

Tidigare rapporter:
Open 17.1
Open 17.2
Open 17.3

Mikael Selvin 


 









  

No comments: