Friday, May 22, 2009

Glimt av Tour of Sweden

Igår anlände de tappra deltagarna i Tour of Sweden till Örebro. De kom från Jönköping och med lite vind i seglen tog de sig de 20 milen med ett snitt på 37. Idag stod det också en lång etapp på menyn då det skulle cyklas till Gävle. Eftersom jag jobbade kväll idag och började 15.00 kunde jag inte missa chansen att insupa atmosfären i klungan så jag mailade och frågade om jag fick rulla med en bit. Det passade bra eftersom de inte riktigt fick ihop en bra rutt ut från Örebro så jag fick äran att guida dem fram till Lindesberg.

Jag bestämde mig för att satsa på småvägar med vackra vyer mot att det blev 10km längre jämfört med den kortare men mer trafikerade vägen. Tyvärr var inte vädret med oss och det vankades spöregn och ca 10 grader från start. Jag antar att minnena från Örebro inte kommer vara de bästa för det var verkligen inte något bra cykelväder. Trots detta tycker jag stämningen i klungan var god och de flesta hade humöret uppe. Det var riktigt skoj att få ett litet smakprov och att snacka lite med de som var med. Jag är djupt imponerad av engagemanget och drivkraften de visar upp!
Fotograf: Tomas Eriksson (inte från idag som synes)

Efter ett par timmar var jag tvungen att vända för att hinna hem till jobbet och när jag trampade där i min ensamhet tänkte jag på de andra som hade ca 19mil kvar att cykla från det jag lämnade dem. Då kändes de ynka fem milen tillbaka ganska lätta ...

En stor eloge till Colting och Pasi som är initiativtagare till detta. Jag kommer absolut satsa på att vara med nästa år och ser fram mot att läsa om fortsättningen på erat äventyr. För er som inte vet vad Tour of Sweden är för något så kör de alltså cykel från Smygehuk till Treriksröset under 14 dagar. Dessutom med en hel del simning och löpning morgon och kväll. Mer info:

Tour of Sweden

Bloggare under touren:
Jojje Karlsson
Jocke Berggren
Björn Andersson
John McGovern
Pasi Salonen

No comments: