Saturday, May 16, 2009

Hyllning till maten!

Jag har alltid haft ett stort matintresse och älskar både att äta och laga mat. Till stor del är det mina föräldrars förtjänst och jag har många positiva minnen från min barndom som är starkt förknippade med mat. I vår familj har mat alltid varit så mycket mer än enbart en energikälla. Matbordet har varit en naturlig samlingsplats och jag lärde mig från början uppskatta att äta gott i trevligt sällskap. Jag har alltid varit sådan att ska man göra mig riktigt glad ska man bjuda på god mat.

Jag blir så ledsen att den relation jag faktiskt har till mat är ganska ovanlig i dagens samhälle. Jag har den senaste tiden frågat runt lite i min omgivning och en skrämmande sanning håller på uppenbaras. Det är förvånadsvärt vanligt att mat enbart ses som ett nödvändigt ont med syftet att stilla hunger. Skulle det gå ta ett piller som gjorde att man blev mätt skulle man ta det.

Hur som helst vill jag hylla maten! Det finns inget bättre än att äta gott och ännu godare är det när man tillagat det själv. Jag älskar att lära mig nya rätter och improvisera fram nya. Att lägga lite kärlek i matlagningen har man igen många gånger om och det är faktiskt inte så svårt att laga god mat. Jag funderar på att lägga ut lite av mina favoritrecept framöver. Vi får se :)

2 comments:

- said...

I agree!!!!

Det finns inte mycket som är så tillfredsställande som mat.

That fat swimmer said...

Man tränar väl ändå i första hand för att få äta som man vill? ;-)