Thursday, May 21, 2009

Keep it simple

Jag fortsätter med min lilla "artikelserie" om tankar kring hälsa och att göra förändringar i livet.

Det är inte helt ovanligt att man snöar in på olika träningsupplägg, idiottränar några veckor och sedan tröttnar. Periodare någon? Man inser en dag att man ska börja träna och leva sunt. Man springer så att blodsmaken tränger på varje pass och till slut känner man bara olust över tanken att ge sig ut och springa. Kanske blir man skadad. På detta sätt skapar man inte glädjen över att röra på sig utan i stället tränger flashbacks från gympan i skolan på när man skulle ”jogga” runt skogen … kanske roligt för de två, tre stycken i varje klass som var bra på att springa men jag är övertygad om att många potentiella löpare i vuxen ålder försvann under de rundorna.

I dagens tidevarv med dessa mirakelkurer och dieter som kastas över i oss på löpsedlar och TV-program är det lätt att bli förvirrad. Ena stunden ska man äta/träna si och andra så. Det är också lätt att snöa in på en metod/diet för att det låter så fruktansvärt bra när personen pratar om det. Jag har själv blivit påverkad och jag har funnit mig själv i läget där jag spenderade mer tid på att läsa och diskutera i forum hur man lägger upp träningen bäst än att faktiskt träna … Inget ont om att sätta sig in i saker och ting men det gäller också att sålla och framför allt hitta något som fungerar utifrån de egna förutsättningarna. Jag tror också att många gör det mer avancerat än vad de behöver. Både på "komma igång-nivå" och på elitmotionärnivå.

Kontinuitet är A och O oavsett vilken form av träningsprogram man än använder. Man blir inte mycket bättre på en veckas bra träning om den efterföljs av tre dåliga. Det gäller att träna regelbundet vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år! Och just därför är det så oerhört viktigt att ha kul!

3 comments:

Roberth said...

Bra inlägg! Jag har lagt upp en länk till din sida, från min blogg. Alldeles för många som inte fattat det här med regelbundenhet och kontinuitet.

- said...

var är de tidigare delarna av artikelserien....?

That fat swimmer said...

Spot on, mannen! :-)