Sunday, May 31, 2009

Falu triathlon

Igår var det premiär för denna tävling på sprintdistans i det fina området Lugnet. Distansen var sprint med simning i bassäng och drafting tillåtet på cykeln. Några hade missat det och fick börja meka med cyklarna före start ... inte så kul men det stod ju tydligt i inbjudan. Vädret var alldeles perfekt och de hade verkligen fått till en sjysst tävlingsplats, både själva banan och växlingsområdet. Det var också skön och avslappnad stämning trots EM-kval för juniorerna så sammantaget är intrycken från denna tävling mycket goda.

Hur gick det då för min del?

Simningen gick helt OK. Vi var 10st på våran bana så det var inte så mycket att göra annat än att åka med i tåget som ändå gick på ganska bra. Liten miss här kan jag tycka av arrangören att dela in oss efter klass och inte efter simförmåga. Kände att jag hade mer att ge men samtidigt hade jag inte lust att bråka mig om de framför. Kom i alla fall upp ganska fräsch och fick till en lysande växling ut på cykeln.

Vi hade cyklat banan som uppvärmning innan och visste vad som väntade. Slingan på en mil var omväxlande och riktigt trevlig faktiskt. Naturligtvis hamnade jag i ingenmansland och fick inte utnyttja möjligheten till drafting men det är bara att träna mer simning. Tror det är riktigt kul om man har lite folk omkring sig. Första varvet var segt men under andra kom jag igång riktigt bra och det kändes som att det gick fortare än första. I växlingen tog jag mig tid att sätta på strumpor vilket kanske var onödigt för 5km löpning men å andra sidan var det väl inte så kinkigt med några sekunder hit och dit i det läget. Slogs ju inte om pallplatserna direkt :)

Ut på löpningen kändes det helt OK men även här var det lite tungt innan jag kom igång. Under första varvet av två hände inte så mycket men under andra lyckades jag öka lite och sprang också om ett par stycken. Blev en spurtuppgörelse på slutet som jag vann och i mål kändes det ändå som att jag fick på ett ganska bra lopp.

Det här var faktiskt första sprintloppet jag körde sedan min debut 2003 i triathlonsammanhang. Ingen distans för mig egentligen men kul var det! Jag är ju lite mer av dieseltypen och har svårt att plåga mig så mycket som man egentligen borde på ett sånt här kort lopp men det går ju förbättra. Skönt att inte tävla en hel dag och kul att blåsa ur kroppen lite :)

Sluttid: 1.12,53 (Lägger upp sträcktider så fort de dyker upp)

No comments: