Monday, August 17, 2009

Bra lopp i Sundbyholm!

Då var det dags för duellen alla hade snackat om innan. Vem skulle ta hem Sundbyholm? Skulle rutin eller stegrande formkurva fälla avgörandet idag. Skulle detta bli första gången Mange kom före mig i en triathlontävling? Stämningen hade trissats upp ungefär som i mötet Bolt - Gay och det var till och med så spänt att vi var tvungna att färdas i olika bilar till tävlingen ... :)

Det bjöds på perfekt tävlingsväder dagen till ära med solsken och en inte allt för stark vind. Cykelbanan hade i år ändrats till fyra varv och det var vändpunkt som gällde så man hade bra koll på sina motståndare. Sundbyholm är en tävling jag kört två gånger tidigare och jag framhåller nog detta lopp som det trevligaste i Svenska Cupen (av de jag kört). Arrangemanget känns proffsigt så som sig bör av en arrangör på den här nivån men samtidigt behåller de charmen och den avslappnade atmosfären som man oftast får på mindre tävlingar. Dessutom kör de med masstart för alla på olympisk distans och det tycker jag är ett plus. Kanske att det var lite väl tjockt ute på cykelbanan stundtals och den smala löpstigen var väldigt smal i år, särskilt sista biten innan vändpunkt.

Då jag simmat några pass den här veckan och känt att formen börjar ta sig stallde jag mig på startlinjen med gott mod och såg fram mot simningen, särskilt när vi fick ha våtdräkt! Höll mig långt ute på högerkanten ut till första bojen och hade det väldigt behagligt måste jag säga. Låg hela tiden ihop med andra och första varvet avklarades som det kändes väldigt lätt och snabbt. Hoppade glatt i igen och behöll min position ganska lätt genom andra varvet, simmade till och med om några stycken och det är ju inte något jag varit bortskämd med i år ... Sprang upp till cykeln med lätta ben och jag vet inte när det kändes så här lätt att simma senast. Gött!

Hade lite strul med att få på mig cykelskorna men i det stora hela en helt OK växling och jag cyklade iväg ganska lugnt. Taktiken var att köra de första två varven stabilt och sedan trycka på lite extra de sista två. Blev omcyklad av ett par stycken de första kilometrarna men sedan började jag plocka folk. Det blåste ganska rejäl motvind på vägen ut och jag ändrade därför taktiken till att trycka på utåt och köra mer avslappnad på vägen tillbaka varje varv. Detta fungerade väl och känslan var bra hela vägen och jag hade grymt skoj där ute på vägen.

Växlingen ut till löpning gick nästan perfekt och jag hittade omgående en skön fart att ligga på och det var bara att köra på. Backen med trappan var som vanligt otroligt seg men annars kändes det bra och de fyra varven avklarades i något så när jämnt tempo. Hade lite spurtstrid från sista vändpunkten med damtrean och det var skoj. Denna fartökning gjorde att jag precis kom under 45min på löpningen.

Simning: 24.44, 24:e tid
Cykel: 1.12:21, 18:e tid
Löpning: 44.53.
Totalt: 2.21:57 och 21:a av 38st i min klass.

Simningen lär väl varit någon minut för kort men jag är hur som helst riktigt nöjd med känslan genom hela loppet. Jag hade bestämt mig för att köra detta som träning i första hand och se det som ett pass inför Sala om två veckor. Jag ska inte säga att jag gled igenom. Givetvis tryckte jag på men det fanns mer att ta av, helt klart. Nu är det bara att köra på någon vecka till och sedan trappa ner lite inför Sala.

Och hur gick det i vår interna kamp? Mange har fortfarande något att sträva mot ... ;)

No comments: