Saturday, August 08, 2009

Tungt på Hälleby Triathlon

Satan vad jobbigt det var! På menyn stod 225m simning-8,4km cykel-2,6km löpning. Det mesta i terräng. Sist jag körde detta lopp var 2004 och det var väl ungefär så länge sedan jag använde min MTB. Jag fick leta fram den längst in i garaget och efter lite smörjning och pumpning av däck fick den duga att köra på :)

Det roliga med det här loppet är att det är intervallstart och det är ju lite annorlunda i triathlonsammanhang. Jag hade ganska bra utgångsläge med Per Eklöf en minut före mig och planen var att simma ikapp honom, glida med på cykeln och sedan bli ifrånsprungen med mindre än en minut. Efter lite plaskande lyckades jag faktiskt växla ut tillsammans med honom men sedan var det god natt. Första kilometern är en saftig backe och med mjölksyra ända ut i underarmarna var allt jag fick se av Per hans rygg som försvann längre och längre bort i fjärran. Efter backen var det nerförskörning som var ganska lätt som tur var men lite läskigt var det i rullgruset. Cykeln avslutas med ca 3-4 km på asfalt och jag pumpade på så gott jag kunde men det var bara jobbigt hela vägen. När jag började springa fick jag fick flashbacks från min första triathlontävling då jag knappt kunde stå på benen. Det blev inte bättre av att underlaget var stig av väldigt mjuk modell ... Efter en löpning som förmodligen var en av dagens långsammaste kom jag i mål som 10:e man och faktiskt PB på banan med hela 10 sekunder! Oj, det är fantastiskt vad 5 års träning kan göra ;)

Hur som helst en otroligt trevlig inramning och en annorlunda triathlonupplevelse. Stort grattis till Fredrik som tog hem segern trots enligt egen uppgift dålig form ... :) Och till Per Johansson som vann klassen 40+. En bra dag för Örebro AIK!

Resultat

2 comments:

Härdfeldt said...

Tungt för alla med du gjorde ett bra jobb som vanligt!

Anonymous said...

Härligt! På söndag kör jag min första triathlon (Lidingö terräng) efter mina diverse skadeproblem.

Längtar!!

//Håkke